Ekkerl hund!!!

I dag har Zelante vært skikkelig ekkel... Ho rulla skikkelig og lenge i møkk ute når vi gikk tur. Stanken var ubeskrivelig og selvsagt ville ho ha skikkelig nærkontakt når vi gikk hjem. Når vi kom hjem var det rett i badet, for oss begge! Etter badinga har ho vært så giret at halvparten hadde vært nok, men nå er ho begynt å bli skikkelig trøtt. Det er bare så vidt ho klarer å holde øynene oppe.
I helga ble det lite trening ,i allefall lite effektiv. Det var ikke lett å få til kontakten når vi var ute. Vi var hele tiden på nye plasser og da var det for mye spennende å se på. Noen ganger lekte jeg med henne i stedet for å gi henne godbit som belønning, det hjalp. Men, så var jeg så trett at jeg ikke orket å leke så mye heller. Det er enorm forskjell på intensiteten til Zelante i forhold til når jeg er opplagt og skikkelig giret, eller når eg er daff. Da blir ho umiddelbart daff også... Det er veldig smittsomt...
I går gikk vi bare tur. Da møtte vi mange hunder og ho hilste på noen av de. Ho er mye mindre intens når vi møter andre hunder nå, enn det ho har vært tidligere. Dvs, egentlig er intensiteten den sammen, men lengden på iveren er merkbart kortere. Jeg er ikke helt sikker på hva vi har gjort som har vært riktig her, det må vel være at ho ikke alltid for lov til å hilse og at ho ofte må være rolig før ho får lov til å hilse. Godbittrening hjelper ikke i slike situasjoner, jeg har enkelte ganger lyktes med å bruke lek for å få henne til å fokusere på meg, så det er vel det jeg må gjøre mer av. Som LØFT teorien sier, gjør mer av det som virker!!
I dag har vi både gått tur og trent litt.... Grunnen til at det ble "litt trening" er møkka Zelante fant...Vi var på en helt ny plass og Cita, bestekompisen til z var sammen med oss og trente sammen med oss.
Vi fikk trent på innkalling og endel frivillig sitt og dekk. Jeg var egentlig fornøyd med økta. Innkallingen trente på på slik at en holdt hunden, mens eier sprang vekk. Mellom oss stod en annen hund i band... Det gikk bra hver gang for begge oss som trente. Sitten og dekken så var hovedfokus responstiden, til Zelante å være så var den faktisk veldig kort. Ho var tydelig ivrig etter lammelåret og ble frustret viss ho ikkef rostod med en gang hva jeg forventet av henne. Når jeg tenker meg om trente vi faktisk på en ting til... Vi trente en og en hund, mens den ene ble trent, stod den andre bundet til ett tre. Zelante var faktisk veldig flink, ho satte seg og så på at vi trente den andre. (Og ho fikk belønning for det).
I dag har vi brukt lammelår som godbit. Etter at vi kom hjem og ho var nybadet, så trente vi litt stimuluskontroll på alt vi har trent på til nå. Sitt, dekk, på plass, fot, stå og slalåm. Det er tydelig på Zelante at ho er lite vant til å få kommandoer så der (også) må jeg skjerpe meg.

Ingen kommentarer: