Tanker om Zelante

Nå skal jeg ramse opp alt det negative med Zelante;
- Jeg synes ho er for rolig inne, jeg har aldri hørt noen andre klage over at hunden er for rolig inne og de som kjente Dina, mener at eneste grunnen til at jeg synes Zelante er for rolig er at Dina aldri var i ro. Hmmmm - da kan jeg vel egentlig ikke si at det er en negativ egenskap eller?
- Jeg synes ho kunne likt sauene litt mindre. Ho tror at alle sauene bare vil leke med henne. På den andre siden, vi bor i ett tilnærmet by-distrikt og når vi er på fjellet eller andre plasser der det er sau, så er det båndtvang.... Altså ikke noe særlig negativt det heller.
- Ho stjeler all maten som står på bordet. - Det har lært oss å ta av bordet når vi er ferdige å spise, i tillegg har alle de beste hundene jeg har hatt stjålet. Siden det ikke er motbevist at det er en sammenheng mellom det å være en god hund og å stjele, så tør jeg ikke tenke at det kan være negativt heller.
- Normalt ligger ho i buret sitt på gulvet ved siden av meg på soverommet, når ho får tilbudet om å ligge i senga mi, så ligger ho der ei lita stund, så går ho og legger seg i buret sitt. Jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke det:-(
- Ho bruker fryktelig lang tid når ho skal gå på do, men det gjør mange menn også...
- Ho er ikke alltid like lett å belønne, - men det går betydelig bedre enn i starten.
- Ho klarer fremdeles å åle seg ut kattedøren, for å få en slutt på det må vi nok bygge en mindre åpning på døra.

Nå skal jeg ramse opp alt det positive!
- Når vi sitter på verandaen og nabohunden står ute og bjeffer, står ho bare og ser på og sier ikke ett "ord".
- Ho kan ligge i bur mens vi er på besøk hos andre og de har hunder, det kommer ikke en lyd fra henne da heller.
- Ho sjarmerer alle, og da mener jeg virkelig alle. Jeg vet om en som har kjøpt Portugisisk vannhund fra henne, fra samme oppdrett og til og med samme farge. Og det bare pga Z. Jeg vet om tre stykker til som planlegger å kjøpe portis etter at de ble kjent med Z, tidligere visste de ikke om rasen en gang!
- Ho kan virkelig være med over alt uten at ho lager noen problemer.
- Når ho ligger i bilen, vet vi nesten ikke at ho er der en gang.
- Ho er like rolig på båten, som inne.
- Ho lærer kjapt, både gode og dårlige vaner.
- Ho har ikke en eneste egenskap som jeg har tenkt at den kan jeg ikke leve med. Egentlig så er ho en altfor enkel hund å ha i hus.
- Ho ble veldig tidlig husrein.
- Ho kan leke med alle hunder vi møter, både store og små, unge og gamle.
- Ho liker veldig godt å ligge på fanget og kose. Ivar påstår at om ho hadde kunnet male, så hadde ho gjort det.
- Når ho logrer og er virkelig glad, lager halen hennes en komplett sirkel.
- Ho er veldig lett å håndtere og tåler det meste.
- Ho lar kattedoen være helt i fred:-) (Den teller egentlig som to!)

Når jeg leser denne lista, så tror jeg egentlig at jeg har fått meg en superhund. Kanksje kommer vi oss aldri til elite lydighet, det er det bare tida som vil vise. Men, jeg er helt sikker på at dersom ikke det skjer noe helt spesielt, så har jeg i Zelante den beste familiehunden som tenkes kan. Nesten hver dag så tenker jeg at nå kan jeg ikke bli mer glad i henne enn jeg er i dag... Og nesten hver dag tenker jeg at jeg er enda litt mer glad i henne...

Nå skal jeg vise noen videoeklipp som viser hvordan treningen har gått i dag.
Det første klippet viser hvor intressert ho er i godbiter (mot normalt), i dag var det hundepølse vi hadde med.

De andre klippene viser hva vi trente på i dag. Den bjeffinga som av og til høres i bakgrunnen er av Cita som er 5 mnd og står bundet like ved oss. Jeg og Citas eier trente sammen og vi trente en og en hund mens den andre stod i bånd. Må til slutt bare si at Zelante ikke lagde mye lyd når ho stod der :-) Men det har jeg ingen video av så jeg kan ikke bevise det...

Zelante nesten ni mnd.




Ingen kommentarer: