Hundeeierskolen modul 7

Denne helga var det "hundeverdens jungel" som var i fokus. Det var mye både informasjon og diskusjon rundt temaet hund. Ingen kunne si at det var ei stille forsamling:-)
Praksis lørdagen gikk på diskriminering vha syn. Vi hadde to nesten identiske gjenstander, eneste forskjell var at den ene var større enn den andre. Hunden skulle lære seg å plukke ut en av gjenstandene, Zelante skulle plukke ut den minste. Nå fikk vi se at target treningen hadde noe for seg! Ho tok potetarget så det suste etter. I begynnelsen fikk ho bare den minste tingen, etterhvert satte jeg ned den andre også - men med stor avstand i begynnelsen. Det gikk kjempefint, men jeg merket at Zelante ble fort trøtt av denne øvelsen og da begynte hun å feile. Derfor tok jeg få repitisjoner også hadde vi pause før vi trente litt kontakt, sitt og dekk. Det fungerte kjempefint og jeg tror jeg aldri har sett Zelante så konsentrert.



Søndagen hadde vi søksøvelser. Vi startet med feltsøk. Vi var to og to og la ut en gjenstand som hunden skulle finne og helst apportere. Det gikk bare helt supert!!! Jeg brukte en fribee med "pip" og selv om det var masse forstyrrelser og andre hunder der, hadde Zelante full konsentrasjon. Ho både fant og apporterte fribeen "så det suste etter". Det var veldig tydelig at ho syntes dette var gøy, men jeg klarte å styre meg og vi kjørte bare tre repitisjoner i hver økt.


Andre praksis var spor. Først bare gikk jeg ett 20 m langt spor og la godbiter i enden, Zeante viste ingen intresse når jeg tok henne med til startpunktet. Så la jeg ett like langt spor med godbiter, nå var ho med! Ho fant ikke alle godbitene men med unntak av en gang når ho så opp på en bil som kom, hadde ho full konsentrasjon. Til slutt fikk ho gå ett ca 40m langt spor med to 90 graders vinkler, igjen var det full konsentrasjon! Første vinkel slet ho litt før ho fant ut hvor ho skulle gå, neste vinkel tok ho uten problem:-). Jeg er så stolt av henne etter denne helga at jeg ikke kan få sagt det!!!


I helga var det morsomt å kunne se tydelig forskjell på to raser, der ingen av hundene hadde trent på øvelsene på forhånd. Zelante er en apporterende rase, ho apporterte i feltsøket - uten at vi har trent noe på det. Tilia som vi trente med er en Engelsk Springer Spaniel - ho markerte på feltsøket, men apporterte ikke. På sporet derimot gikk ho så det suste. Ho tok til og med det sporet som var lagt uten godbiter uten problem. Selv om Zelante gikk sporet fint, må jeg innrømme at det var stor forskjell når ho og Tilia gikk. Tilia bare gikk som en støvsuger fremover med nesen helt i bakken hele tiden.

Ingen kommentarer: