Min lille søte hund:-)

I forbindelse med opptaksprøven til instruktørdelen hos Fjellanger, måtte vi skrive ett essay om hvorfor vi har hund. Mitt innlegg gikk i hovedsak ut på at jeg har hund for glede:-)

Det går bare mer og mer opp for meg hvor mye glede Zelante bringer til meg.

Mange av hundene jeg har hatt har jeg måtte bruke ganske mye tid på å trene bort ting, f.eks (schæfer) bjeffing. Dina var ekstrem i så måte, hun måtte desensitiviseres på det meste - og tida gikk med til det.

Med Zelante er det motsatt. Henne har jeg kunne brukt tida bare på å trene opp til ting. Greit at hun var vanskelig å trene når hun var yngre - men egentlig så var det ikke så farlig - for det meste gikk jo greit likevel.-)

Etter de første ukene når jeg hadde henne og hun bjeffet mye for oppmerksomhet - og jeg klarte å ignorere det, så bjeffer hun nesten ikke. Egentlig så kunne hun ha bjeffet litt mer i enkelte tilfeller.-)

En gang har hun løpt etter en bil, det tror jeg kanskje var ett uhell. Om hun har vært skeptisk til noe - så har jeg bare gitt henne litt tid også har hun gått frem for å utforske det.

Hun går overens med alle hunder uansett kjønn. Selv om jeg ikke helt tør stole på henne, så er hun veldig flink med valper. Rolig og grei.

I bilen bare ligger hun der - viss ho ikke må veldig på do - så merker jeg ikke at hun er der engang. Går vi fra bilen mens hun ligger i den, så legger hun seg for å sove. Likevel var bilen fryktelig tom når jeg kjørte mange mil, mens Zelante var hjemme.....

Viss jeg må trene bort ting hos Zelante, så er det uvaner hun har, som er min feil at hun har. Ho stjeler mat som en ravn, det er ikke sikkert hun spiser det - ofte finner vi det igjen i kurven hennes. Folk hun er glad i hopper hun på, meg inkludert.. Men, hun hopper aldr på folk uten at de først har tatt kontkakt med henne (ett blikk er vel også kontakt:-))Jeg tror det er de største uvanene hennes. Jeg kunne trent de lett bort - men de plager meg ikke.....

Jeg er bare så ufattelig glad i den hunden. Synes at hun blir mer og mer perfekt for hver dag som går:-)

Ingen kommentarer: