Zelante er sliten:-)

Dette har vært ei travel helg for Zelante (og meg). Fredag reiste vi til Bergen, som vanlig bodde vi på Neptun (der er de skikkelig hundevennlige:-)). Fredag kveld startet med besøk på dyrebutikken der Z fikk ny dress - denne gangen satser vi på "Hurtta", ny sele (den ho har var arvet etter Dina), nytt fòr (bytter fra Royal Canin til Hills Nature best) og littegranne småsnacks. Så bar det rett ut på torgallmenningen for å trene kontakt. (Vi tok også med littegranne hjem til Kitti!)

Kontakttreningen gikk kjempefint, vi kom opp i 15 sek. Lørdagen var det først tur på torgallmenningen der kontakttreningen fortsatte - for så å gå en tur i Nygårdsparken før de tobeinte gikk på båtmesse. I byen var Zelante skikkelig flink til å gå i bånd, bare en gang var ho oppe på to når vi nærmet oss en annen hund. Ho fikk hilse på en buhund, ellers fikk ho ikke lov til å hilse på noen. Det rare er at når Zelante går på to, så får jeg høre "se på den søte hunden..." men kom igjen med en Schæfer på to bein... :-P.

I dag har vi vært i Ølen på utstilling. Zelante ble ikke stilt, men vi har sett og lært! Konklusjonen er at ingen var så fine som Z, så egentlig skal de være glade for at hun ikke ble stilt:-) (Selvsagt er dette helt upartisk sagt fra mi side:-)). Det gikk over all forventning med Zelante. I begynnelsen tenkte hun nok "oh yes, se alle de hundene jeg kan hilse på!" Og ho var virkelig klar til å hilse på alle. Men, etter ei økt med kontakttrening var ho skikkelig "med meg" og vi kunne gå rundt i lokalet og se på alt som skjedde. Med en gang jeg stoppet å gå, kom det flust av frivillige "sitter" og "dekker", til og med "flau" kom helt frivillig! Vi brukte tida til å trene kontakt og at ho skulle slappe av, har tatt noen fine bilder som jeg skal få lagt ut i morgen. Det var spesielt en gang ho imponerte meg, da dekket hun, og det kom en annen hund og snuste henne i rumpa uten at ho reiste seg!

Vi fikk hilst på noen flere portiser - ingen problem med å kjenne faktene. Det var to tispevalper på 7 mnd der, de minnet meg mye om Zelante i samme alder - like trygge og nysgjerrige.

Tony som vi var sammen med kom på 1.plass i sin klasse og 3.sammen med alle hanhundene.

Det har vært skikkelig gøy, vi koste oss. Men, jeg tror nok ikke at jeg kommer til å bli "hekta" på utstilling. Jeg tror at store deler av utstillingsmiljøet har en lang vei å gå mht hvordan hundeførerne oppfører seg ovenfor sine - og andre sine hunder. Her var det både strypehalsband og positiv straff. Det virket ikke engang som om de brydde seg om at de hadde tilskuere. Mitt "bløte klikkerhjerte2 er sjokkert langt inn i sjelen!! Heldigvis så jeg ikke noe negativt i forbindelse med de andre portisene, hverken i ringen eller utenfor. Ellers tror jeg at jeg hadde hatt store problemer med å stille Zelante.

Nå vet jeg hva vi må trene på mht hennes utstillingskarriere. For at den skal bli så kort som mulig, er det viktig at vi har alt på plass første gang:-) Egentlig hadde jeg tenkt å starte treningen i dag, men det er ei lita Zelante som har lagt langstrak siden vi kom hjem. Ho vil bare ha litt kos, ellers ha fred og godbiter:-)

Godbitene vi har brukt i helga har vært smårettskinke og kalkun.

Ingen kommentarer: