Sommer

Sommeren i år ble ikke helt som planlagt. Men, noe har vi da gjort likevel. Har som tidligere nevnt så vidt begynt å trene Zelante til å bli servicehund, men der stoppet vi litt opp for å jobbe med stimuluskontrollen. Det går fremover - sakte men sikkert. Problemet er de øvelsene ho har tilbudt frivilling lengst. Nye øvelser får vi raskt kontroll på.

Vi har vært på tre ukers seiltur og det er tydelig at Zelante er en mer erfaren skipshund i år. Ho går ned i salongen selv om vi seiler - og opp igjen når hun føler for det. En gang hoppet ho i gummibåten helt uten at vi var i den, vi hadde ankret opp og skulle i land, men ho hadde ikke tid til å vente. I fjor måtte vi holde gummibåten helt i ro før hun ville hoppe i den.

Ho elsker å stå med fremlabbene på pulpiten og kikke, men det får hun bare lov til når vi ligger i ro. Når vi ligger til kai og det er mulighet for det - hopper ho både på land og ombord i båten uten å nøle. Når det ikke er slik at ho kan hoppe i land - legger ho fremlabbene på skuldra til meg eller Ivar slik at vi enkelt kan løfte henne i land.
I torden og lyn - var de tobeinte mer skeptiske en det Zelante var. (Kanskje fordi vi visste at masta var det høyeste punktet på lang vei.....)

Vi har vært på Fløyen og Zelante syntes det var stor stas å kjøre Fløybanen. Ho satt fremst i vinduet når vi kjørte nedover og hadde full kontroll.

Zelante har fått smaken på is. Vi har en fin avtale - jeg kjøper den største, spiser til jeg er mett også får Zelante resten. Dette lærte ho seg fort, og med en gang jeg får en is i hendene, hopper og spretter hun rundt meg i ren glede:-)

Vi satte krabbeteiner og fikk krabbe og da oppdagde Zelante en ny favorittgodbit. Ho elsker krabbe. Reker liker ho ikke - men krabbe, det var fantastisk.

Zelante har fått badet litt, om enn ikke så mye som tenkt. Vannhunden i henne er virkelig kommet til overflaten. Ho nikoser seg i vannet! Ho har lært seg å stupe, men trenger nok å jobbe litt med teknikken....

Hva er vel bedre en å sitte i comfortseaten og nyte et glass vin etter en badetur?

Sist men ikke minst har mor mi lært henne å ta mat ut av munnen sin. - de delte "søsterlig" ei skive... Om det er avansert tigging eller kos, er jeg litt usikker på.

Når jeg ser på dette bildet, slår det meg at mens mamma ser ut som om hun lurer på om dette er lov, så finnes ikke tanken på at dette kanskje ikke er lov i hodet til Zelante, ho bare koser seg:-)

Ingen kommentarer: