Trening....

Jeg har ikke skrevet så mye om treningen vår i det siste. Det er ikke fordi vi ikke trener, men det er mye tålmodighetstrening det går i. Ikke noe nytt og spennende....

Etter nyttår har vi egentlig vært veldig flinke til å trene:-)

Jeg har tidligere nevnt at den ene tabben jeg har gjort med Zelante er å vente altfor lenge for jeg setter stimuluskontroll på øvelsene. Det er det vi trener på nå. Alle øvelsene hun tilbyr frivillig har nå fått et ord, og de skal vi ha full kontroll på. Noen hadde vi kontroll på fra før, de er greie. Andre hadde vi litt kontroll på, de kommer seg fort. Men, de som jeg ikke hadde satt navn på - de tar tid. Vi jobber litt med det hver kveld. Og jeg ser tydelige fremskritt :-)

Den andre store tabben jeg gjorde, var å la henne få hilse uhemmet på "rått og råte" når hun var liten. Vi har periodevis trent på det, men nå skal jeg ha full kontroll der også. Det å ha en så sosialt godt tilpasset hund som Zelante er, er verdt gull! Men, det er ikke det samme som at hun alltid skal måtte hilse på andre hunder vi møter. Ho er utrolig flink, dersom vi møter noen som ypper til bråk, bare snur hun og går bort. Så det er ikke derfor jeg vil ha kontroll, det er rett og slett fordi det ikke alltid passer at hun hilser på alle. I tillegg vil jeg ha kontroll. Hver dag på tur etter nyttår nå, så har vi trent på at hun ikke skal få hilse på eget initiativ. Det går veldig bra:-) Av og til får hun lov til å hilse, men det er alltid etter at hun har sittet i utgangsstilling med fokus på meg og fått kommandoen "hilse". Vi er kommet ganske langt, når vi startet måtte hun sitte på sida mi mens de andre gikk forbi. Nå kan vi gå sakte og hun går fot. Jeg må ha full fokus på henne, skryte av henne og gi tydelig beskjed om at dette liker jeg. Da går det fint. Snur jeg på hodet for å hilse på den andre hundeeieren, da er hun vekk... :-). Men, jeg er sikker på at det kommer bedringer der også etterhvert. Det er lettest for henne når vi møter hunder hun ikke har lekt med. Møter vi lekekompiser, da danser hun forbi de, men hun holder seg på plass :-) I dag var belønningen lammekjøttdeig, det var visst veldig godt:-).

Så har vi fått en ny treningsutfordring. Kloklipping har alltid gått så greit. Zelante har lagt på fanget mitt, og klørne har blitt klippet uten problem. Men, så klarte jeg å klippe skikkelig feil i forrige uke, det var ikke slik at jeg bommet litt... Jeg bommet veldig, halve kloen er vekk... Aner ikke hvordan det skjedde, men skjedde gjorde det. Nå er vi tilbake til basic. Vi sitter og koser og jeg klemmer og kloser på potene og "fikler" med klørne. Jeg dunker på klørne med klosaksa, og etter ei lang stund så slutter hun å rykke i poten, da klipper jeg en ørliten bit av ei klo før hun får kjempebelønning. Tror dette vil ta tid, ho rykker ufrivillig i foten med en gang hun merker klosaksa... Tenk å klare å være så dum å klippe så feil! Jaja, det er bare å være tålmodig så blir det bedre etterhvert. Men jeg tviler på at hun noengang kommer til å syntes det er like kos å klippe klør som hun gjorde tidligere.

Ingen kommentarer: