Hva gjør vi på når vi ikke går på kurs?

Zelante var 8 uker og en dag, når vi reiste på første hundekurs. Den helga var det avslutning på klikkertrenerutdanningen som jeg hadde gått med Dina. Etter det har det gått slag i slag. Vi stort sett holdt på med minst ett kurs, gjerne to samtidig. Siden vi bor som vi bor betyr det mye reising - og mange timer i bil. I fjor høst bestemte jeg meg for å ta ei kurs pause. Min motivasjon var laber, det er travelt å reise så mye på fritiden, i tillegg hadde jeg en jobb med ganske mye reising. Derfor bestemte jeg meg for å ta minst ett års pause fra hundekursene. Dette året er vi godt inne i nå.

Av forskjellige årsaker vet jeg ikke om jeg noensinne kommer meg så langt som å stille på ei eller annen form for konurranse, ikke fordi Zelante ikke er flink nok - for det er hun, men litt fordi jeg ikke er noe konkuranse menneske og litt fordi jeg ikke liker å terpe på detaljer..... Samtidig synes jeg det er viktig å holde på med noe gøy med Zelante - rett og slett bare for gøy.  Vi har gått på både agility og lydighetskurs - bare for gøy - og det har vært mye gøy.

Når vi nå ikke går på kurs i år, så må vi likevel ha det litt gøy - Zelante og jeg. Kanskje spesielt i ukedagene når hun ligger og lader mens vi er på jobb.
Vi trener mye på tulleting, vise magen, sitte bamse osv.... I tillegg har vi gått endel på ski i vinter, nå er hun så stor at hun får trekke som hun vil og det synes hun er kjempegøy. Det er faktisk så gøy av når vi har skiene på taket i bilen, så piper Zelante hele veien til vi er kommet dit vi skal (det gjør hun aldri ellers). Jeg har så vidt begynt å sykle med henne, det liker hun også veldig godt.

Men det jeg tror hun liker aller best er det "uventede" som altid skjer på turene våre. Etter jobb er jeg trøtt og sliten og det er så altfor lett å bare gå den vante ruta, la henne gjøre fra seg også gå hjem. For å komme ut av den tralten og å gjøre turene litt mer gøy for Zelante, har jeg bestemt at det skal skje noe gøy og uventet på minst annenhver tur. I dag for eksempel fant vi en gammel ball langs veien, den tok vi med oss også spilte vi fotball på en stor plass. Vi holdt på i nesten 20 minutter og Zelante syntes det var utrolig gøy :-). Andre ting vi har gjort på turen er at plutselig har det lagt noen godbiter som hun kan søke litt på. Det har dukket opp merkelige ting fra lomma mi som vi har lekt med. På samme måte som når hun var liten, har vi disset oss. Vi har lekt "jageleken", som kort går ut på at jeg tramper fremover og sier "nå kommer jeg og tar deg" (omtrent som til et barn) og Zelante står klar og halen går trill rundt før hun kommer hoppende opp på meg.

Det jeg har merket etter at jeg begynte med "det uventede" er at Zelante har tatt mye mer kontakt med meg på turen. Det er tydelig at hun har forstått at i løpet av turen så skal det skje noe gøy - men hun vet ikke hva og hun vet ikke når. Kontakten har gjort at vi har hatt superfremgang på det å møte andre hunder. Det har også gjort at turen er gøyere for meg, av og til så gøy at jeg må sjekke om noen har sett meg.....

Vi har også startet å trene en gang i uken sammen med tidligere kursdeltakere. Der trener vi mest på momentene i klasse 1 og litt på utstilling. Ingen av oss har andre ambisjoner en å kose oss og å ha det gøy sammen med hundene våre.

Jeg merker at jeg begynner å få lyst til å gå på kurs igjen. Først har jeg lyst til å gå på rallylydighet, også har jeg lyst til å gå på freestyle. Men, det blir ikke før til neste år. Nå skal vi først ha det gøy sammen bare Zelante og jeg.

Ingen kommentarer: