Klippe, klippe :-)

Portugisisk vannhund har vanligvis mye og lang pels. Nå har Zelante en pels av slik type som ikke floker seg så lett, børster jeg henne et par ganger i uka, så holder jeg henne flokefri uten problem. Dersom jeg skulle ha hatt utstillingspels på henne, så hadde jeg selvsagt måtte lagt mer jobb i pelsstellet, men siden jeg ikke er det, så er kravet (mitt) at hun skal være flokefri og ren. Selv om jeg bruker svært lite tid på pelsstellet, så er det likevel perioder der jeg ønsker å bruke enda mindre tid. Det kan være i perioder med mye bading( ho blir fortere tørr med kortere pels), perioder vi er mye i skogen, eller rett og slett bare fordi jeg ønsker å bruke tiden på andre aktiviteter enn pelsstell. Da er det greit å klippe henne kort. Nå for tiden har Zelante fått såkalt "retriverklipp". Selv liker jeg best lang pels, men jeg må si at jeg synes hun er fin med kort pels også:-) Det som er skikkelig positivt med den korte pelsen er å få se den spenstige kroppen i aktivitet. Som når hun elegant hopper over trestubber, eller løper rundt ute i bakkene.
Dette bildet synes jeg er utrolig fint :-)
Under viser et par bilder av Zelante, àla retriver, ikke stygg da heller ;-)


Men skal jeg være helt enig, så liker jeg henne best med lang pels, og lang lugg med sløyfe i. Da synes jeg hun er så utrolig søt- også liker jeg så godt å holde på med pelsen hennes, det er skikkelig kos når hun ligger på fanget mitt og jeg børster henne.

Ingen kommentarer: