Første blogg....



Så er vi i gang da, med en blogg om hundetrening og tanker rundt det....
Zelante er min "5,5te" hund. Tidligere har jeg hatt fire Schæfere og vært medeiger i en Weimaraner. Valget denne gangen falt på Portugisk Vannhund fordi det skal være en rase som er både fysisk og psykisk frisk. Den skal være lettlært, noe jeg kan skrive under på ettersom hun 3 mnd gammel stjal lammesteik fra kjøkkenbordet. En gang var alt hun trengte for å lære seg at på bordet finnes mye god mat! Jeg har ofte tenkt på uttrykket intelligent og lettlært mht hund. Det som stadig overrasker meg er alle som tror at en lettlært hund er det samme som en lydig hund. Jeg tenker at en om en hund er lettlært, så kan det være både postivt og negativt. De lærer nemlig like raskt (om ikke rasere) unoter enn det vi som hundeførere gjerne vil de skal lære. Som sagt, en gang nådde hun lammesteika på bordet og det sitter!

Med en valp på litt over 5 mnd er det stadig mye å ta seg til; sosialisering, sosialisering og sosialisering. SÅ kommer alt det andre jeg vil hun skal lære seg. Vi trener klikkertrening. Mye av tiden går med til å finne gode forsterkere. Zelante er en kresen dame. Godbiter smaker godt ei lita stund, så bør jeg veksle ellers spyttes de ut... Lek er mye mer gøy, aller best liker hun dralek. Men, nå i tannfellingen har jeg vært forsiktig med det, er redd for skeivstilling om vi drar for mye.

Jeg legger ved ett lite bilde som viser Zelante den første tida hun var hos oss. Jeg hadde hjemmekontor og for å ha kontroll var hun innestengt på kjøkkenet. Det var ho ikke helt fornlyd med når jeg tok en liten tur ut.
Etter at Zelante kom til oss, har hun vært med på mye... Siste helga på klikkertrenerutdanningen i Kvinherad, to helger på instruktørkurs i atferdsproblem på Siddis hundeskole i Stavanger. I tillegg har vi vært rundtomkring for ren sosialiserings trening. Nå går vi på Hundeeierskolen hos Fjellanger i Bergen.
Målet vårt er å bli så gode at vi kan konkurrere i lydighet, men det er ei stund til det.....

Ingen kommentarer: