Litt mer om Zelante

Kontakttrening 11 uker gammel...

Av oppdretter fikk hun navnet Magic Feelings av Portinbo's. Siden vi var litt redd for at hun skulle ende opp med kallenavnet "Maggi", ble hun i stedet hetende Zelante. Zelante betyr ivrig og vi håper og tror hun skal bli en treningsivrig hund.

På hundeeierskolen vi fått følgende lekse;
  • 40 sitt på ett minutt
  • Shaping av Slalåm
  • Gå i ring til venstre
  • Gå i ring til høyre
  • Gå pent i bånd og å ha alle fire beina i en isboks......
Snakk om å gi noen stakkars kursdeltakere bakoversveis!! Første dagen etter kurset startet vi å trene på isboksen. Vi startet med ei stor gulvmatte som ble brukt til target. Det gikk imidlertid fort opp for meg at mange av grunnferdighetene mangler og at de må på plass først før vi trener på alt det morrosomme.

Det Zelante og jeg har trent på til nå er;
  • Kontakt (mye!)
  • Fingertarget
  • Targetpinne
  • Musematte
  • "Svenskeinngang"
  • Rygging
  • Utgangsposisjon
  • Stå i front
  • Innkalling
  • Følge etter når hun går fremfor meg og jeg går bakover
  • Følge etter når ho er på sida av meg og jeg tar ett skritt fremover og ett skritt bakover
  • Slalåm, vi hadde begynt på slalåmen før første kurshelg, da brukte jeg target. Etter første kurshelg har vi bare "shapet", men jeg er usikker på hvor reellt det er når vi alt hadde startet vha target....
  • Sitt men det har vi tatt ei lang pause på.
I dag har vi gått en liten tur, tanken er å trene litt strukturert etterpå.... Svensskeinngangen er blitt ganske bra nå og ho stiller seg godt i utgangsstilling derfor har jeg lurt på om jeg nå skal starte med stimuluskontroll.... Jeg er flink til å forme atferder, men trenger virkelig å jobbe med stimuluskontrollen. Derfor har jeg bestemt at i dag er det jeg som skal trenes, og det skal være på stimuluskontroll på svenskeinngangen! "Ordet" skal være "på plass".


Ingen kommentarer: