Treningsplan

Nå er det på tide å få treningen skikkelig strukturert, derfor har jeg lagd en treningsplan for uka!

Det viktigste å trene på for oss er fremdeles, kontakt, kontakt, kontakt.....
Planen for kontakttreningen blir derfor å øke nivået av forstyrrelser og lengden Zelante skal holde kontakten med meg. Målet med treningen i dag var at Zelante skulle ta frivillig kontakt med meg og holde den i 5 sekunder med "moderat" forstyrring. Belønningen varierte mellom pølse og kong. Vi startet med lave kriterier med en gang vi kom ut, hver gang Zelante så på meg så var det klikk og belønn. Tiden ble fort økt til 5 sekunder. Ingen problemer med å gå ved siden av traffikert vei og holde det kriteriet. Vi møtte to hester, da tok jeg ikke sjansen på å vente for lenge, så det ble klikk med en gang hun så på meg, hver gang. Er likevel fornøyd med at ho så mange ganger på meg og at vi fikk høy frekvens. Jeg er så fornøyd meg at hun er rolig både når vi møter hester og katter! (Unntaket er fugler....) Rett bak hestene kom det en jogger med hund, hunden utagerte mot oss, jeg var ikke fokusert nok og mistet kontakten med Zelante. Hun ville bort og hilse på hunden, noe ho ikke fikk lov til. Når joggeren hadde passert oss, tok jeg umiddelbbart ei lekeøkt med Zelante, dermed ble hun raskt mer fokusert etter at jeg hadde gjemt kongen igjen.

På veien hjem hadde vi noen forsøk på slalåm, ho går raskt under den høyre foten min, bruker litt lenger tid på den venstre. (Kikker seg litt rundt først). Jeg føler meg såpass trygg på at hun egentlig vet hva jeg forventer, derfor bruker jeg ikke target for å hjelpe henne, venter heller litt lenger. Det tror jeg var lurt for etterhvert kom hun ganske kjapt. Jeg har ikke lagt stimuluskontroll på kontakt atferden, har ikke bestemt meg for hva jeg tror er det smarteste enda.... Har aldri hatt stimuluskontroll på kontakt, kanskje jeg skulle prøve det denne gangen?

Etter turen fortsatte vi å leke med kongen i hagen. Det er tydelig at verdien av den har økt. Ho elsker draleker, nå når hun har felt alle tennene tør jeg å la henne trekke mer, det er tydeligvis kjempegøy!

I morgen fortsetter vi kontakttreningen. Da øker vi forstyrrelsene. I tillegg skal vi trene mer på slalåmen ute.

Onsdag skal jeg forsøke å gå tidlig fra jobb slik at vi kan ta turen mens det er lyst ute. Da skal vi gå i skogen og leke, bare leke (i lek inngår selvsagt innkallingstrening).

Torsdag er siste kveld hjemme før vi reiser til Bergen, da skal vi øke forstyrrelsene enda litt til, ho skal holde kontakten i 10 sekunder og fortsette slalåmen ute.

Nå må jeg redde do-kosten før noen spiser den opp :-)

3 kommentarer:

Kari Anne sa...

Jeg har heller aldri hatt stimuluskontroll på kontakt, og har den dag i dag ikke noe ord for å få kontakt med Ayla.
Men jeg tror ikke jeg kommer til å ha det, heller. Jeg har noen lyder som resulterer i umiddelbar kontakt, men langt fra noen stimuluskontroll.

I kveld da jeg skulle forsøke å snurre på mandagstreningen, så det ut som om hun ikke kunne noenting. :-) Blir spennende å se om hun kan det i Bergen til helgen.

Britt og Zelante sa...

Det blir veldig spennende til helga! Nesten mer enn jeg liker.... :-).

Er sikker på at bare Ayla er i form så kommer hun til å overraske deg positivt!

Har også hatt noen kontaktlyder, uten at de er direkte stimuluskontroll. Er litt redd for at stimuluskontroll på kontakt kan bli masete, samtidig er det i enkelte situasjoner greit å ha det... Må tenke meg godt om. Det haster ikke med å ta avgjørelsen.

Kari Anne sa...

Du vet, stimuluskontroll betyr jo strengt tatt at hver gang stimuluset opptrer, skal adferden også være der. Og hvis ikke stimuluset opptrer, skal også adferden glimte med sitt fravær.

Jeg tror at når det gjelder kontakt er den gyldne middelvei det beste, og ønsker å ha det slik som det er nå; hun tilbyr kontakt HELE tiden - men når jeg ber om det får jeg det umiddelbart.