StOr fremgang!

Nå har vi gjort tre ting på en gang! (Vi er jo to damer...) Og fremgangen i treningen har bare vært super!

Vi har gjort følgende;
1. Jeg har vært bortreist pga jobben ett par dager.
2. Når vi har trent har vi variert øvelsene mellom hver gang vi har trent.
3. Korte økter, tre godbiter hver økt, så har vi tatt ei skikkelig pause.

Og JA det har fungert, ho har vært skikkelig MED hver gang og vi har hatt det kjempegøy!!! Vi har trent på svenskeinnitt, apport, rygging, sitt og slalåm.

Svenskeinnsitt.
Først tok vi tre frivillige, neste gang vi trente på det så startet jeg med stimuluskontroll; "På plass". Vi har trent det i totalt tre økter ho kommer raskt inn, setter seg stort sett beint og tar kontakt. Jeg har lest "ikke skyt hunden" en gang til. Der kom jeg over noe jeg hadde glemt.... Når jeg går videre i treningen, skal jeg redusere kravet på det forrige trinnet hunden var på. Det har jeg gjort nå og iveren hennes har steget kraftig!

Apport.
Jeg har lagd kriterieskjema :-)
Startet med å gripe rundt apporten, så økte jeg tida (raskt) opp til fem sek. Startet så med at hun skulle holde fast mens jeg trakk i apporten. Vi hadde 100% på alle forsøkene (men så er hun jo en apporterende rase da...).

Rygging.
Her har jeg bare satt på stimuluskontroll når hun har tilbudt rygging i situasjoner der vi egentlig ikke har trent.

Sitt.
Hadde det veldig godt innarbeidd, men har ikke trent det på veldig lenge. Lot henne ta tre frivillige startet så rett på stimuluskontroll. Ho tilbyr ikke andre adferder på kommandoen, men bruker av og til veldig lang tid før ho setter seg....Det må vi jobbe med videre.

Slalåm
Det trente vi egentlig bare på for å ha noe med "fart i". Jeg tok tre skritt før hun fikk belønning :-). Begynte såvidt med stimuluskontroll der også. Enten tar ho det, eller så blir ho totalt forvirret :-)

Nå håper jeg virkelig at det at jeg har vært bortreist, har minst å gjøre med fremgangen. Men at veldig korte økter og stor variasjon har bidratt mer.

Godbiter vi brukte i dag var det hjemmelagde greiene fra forrige uke og kyllinglever. Begge deler stod tydelig høyt i kurs.

Ja, også har vi begynt å trene henne på å gi ting til Ivar på når jeg sier at ho skal gå til Ivar med det, i dag var det varme sokker :-).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så utrolig flinke dere er! :-)

Her er det laaaabert for tiden, og jeg foretrekker å skylde på været. EHm.. jadda...

Ayla kan "gå til Vetle", og i mitt hodet betydde det: "Gå til vetle som står på kjøkkenet, og gi ham disse gryteunderlagene"
I Ayla sitt hode betyr det tydeligvis: "Gå til den som står på kjøkkenet og lever gryteunderlagene til denne personen, hvem det nå er" :-)

Britt og Zelante sa...

Fostår godt værsyken din. Sliter med det selv, veldig!

Begynner å få litt angst mht neste kurshelg. Er ikke sikker på om vi har forventet progresjon...

Anonym sa...

Når det gjelder progresjon til neste kurshelg, slapper jeg helt av. Ikke fordi jeg vet at vi er der vi skal være, men fordi jeg vet at vi er så langt fra å ha noen progresjon at det knapt er noen vitst i å prøve engang. Etter turen i dag haltet Ayla igjen, så i påskeuka skal vi ha en GRUNDIG sjekk hos vår faste veterinær. Nå har hun nemlig vært ganske i ro veldig lenge, og jeg vil finne ut hva som er galt i foten hennes.

Men det er jo bare rett under en måned igjen til neste kurshelg, du har jo god tid! :-)