Oj for en hund , Hundeeierskolen, lørdag

Gjett om jeg har gruegledet meg til denne kurshelga. Etter at Zelante bare stod og kikket ut i intet sist helg, så var ikke forventningene så store denne gangen. I håp om gode resultat, hadde jeg holdt Zelante rolig mesteparten av uka. Vi kom til Maj Brit fredag kveld, Zelante fikk maten mye tidligere enn normalt og det hun ikke spiste opp tok jeg vekk. Om kvelden var det fasinerende å se at Zelante brukte like lang tid (om ikke lenger) på å spise en bit pommes som Jippi brukte på å spise en hel agurk.... Lørdag morgen kom og helga starte med hundens helse. Kjempespennende! Etter ei kort forelesing, gikk vi ut for å ha praksis. Første praksis var rotrenining og kloklippe trening ved hjelp av tannkost. Jeg tenkte med gru på å ta Zelante inn på "rotrening", etter at jeg hadde sørga for at ho fikk samlet opp energi over lenger tid... Men, til min store overraskelse, så roet Zelante seg forholdsvis rask. Ho la seg pent på fanget mitt og jeg kunne "koste i vei" på klørne hennes!
Neste praksis var testen som jeg hadde gruet meg så fryktelig til. Etter rotreningen var jeg bekymret for at Zelante skulle ha roet seg for mye, derfor lekte jeg dralek med henne. Vi brukte ett tykt tau som vi ofte leker med. Jeg satte meg på huk og akkurat da glapp Zelante taket, ho kom i full fart og skulle ta nytt tak, problemet var at ho bommet og tok nasa mi... Det gjorde skikkelig vondt og jeg klarte liksom ikke å forstå at jeg ikke blødde mye, men det gjorde jeg ikke....Hilde var grei og egentlig mest intressert i å få vite litt om hva vi strever med. Jeg fortalte om hva vi hadde trent på og, at det var vanskelig å få Zelante til å gå rett i dekk uten veien om sitt når jeg bruker signalkontroll. Dette skulle jeg demonstrere, og den som tok fem perfekte dekker, det var dyret mitt! Etterpå tok vi noen innsitter, rygging også husker jeg ikke helt hva vi gjorde resten..... Siste praksis var førstehjelp, vi lærte oss å bandasjere pote og hode og å sette på snutebånd på hunden. Så skulle vi teste på egen hund. Det gikk veldig greit med Zelante, ho stappet snuten ned i godbitveska mi og brukte den som mulepose. Siden ho spiser så sent, ble vi ferdige med å bandasjere henne før ho hadde spist opp godbitene:-).




Den andre portisen fikk også bandasje...

Etter praksisen hadde vi om problematferd og helse og om foring og atferd.
på kvelden grillet vi, det haglet skikkelig men maten var god og selskapet var godt, så da var det egentlig ikke så farlig.

2 kommentarer:

Simen sa...

Jeg får bare mer og mer lyst til å melde meg på HUndeeierskolen! Synd at mamma og pappa ikke liker at jeg bruker så mye penger på hund, da..

Flott innlegg, godt å høre at det går bra! Jeg får nesten lyst på en liten portis selv, jeg ^^

Britt og Zelante sa...

Js, vi har virkelig hatt stor fremgang i det siste:-)

Håper det går bra med tåa di!