Signalkontroll

Det har vært lite trening i det siste. Jeg ble ganske demotivert etter sist helg på hundeeierskolen, i tilleg har vi feiret mor mi sin 70 års dag og det betydde to dager i bil:-).
Når jeg hra trent, så er det signalkontroll jeg har trent på.
Jeg sliter med å få Zelante til å forstå kommandoene, det må være noe jeg gjør - men jeg vet ikke helt hva.
Jeg har hatt den (u)vanen at når jeg har gått tur med Zelante og skal snu hjem, så har jeg spurt henne om vi skal snu. Det har ho forstått uten at jeg hverken har gitt henne godbiter eller bevisst trent på det, ho fortår det i alle sammenhenger... Men, andre ting som jeg har forsøkt å gi henne kommando på, det får jeg henne ikke til å fortå. F.eks dekk, jeg har "fulgt (canis) boka" og jobbet mye med det, men om ho dekker eller ikke er tilfeldig når jeg tester. Kanskje jeg har ventet for lenge før jeg startet å trene signakontroll?
Nå har jeg lest mye om det. På Siv sin blogg har det gått en spennende diskusjon. Fanny har skrevet mye om det og det finnes mye å lese om det rundt på nettet. Det er ikke lett å bli klok på hva som er lurt å gjøre, det blir nok litt prøving og feiling før jeg kommer i mål. Om det er noen som har gode linker eller tips til hvordan en skal trene inn signalkontroll på en liten portsvalp som er blitt stor, så er det kjempefint og de kan tipse meg!

Ingen kommentarer: