101 ting å gjøre med ei eske

En ting er sikkert, det er ikke lett å bli klok på disse hundene, i allefall ikke mine... Tenkte å starte litt med "eske-øvelsen" for å se hva som skjedde. Tanken er at en skal bruke en boks - eller ett annet passende objekt og bruke det som utgangspunkt for treningen. Alt hunden tilbyr i forbindelse med objektet blir klikket og belønnet så lenge det hunden tilbyr er forskjellig fra det som ble tilbudt sist. Poenger er å få hundent til å tilby mange forskjellige ting og å holde frekvensen høy. På den måten skal blir fantasien ti hunden utfordret og det skal bli lettere å få hunden til å tilby øvelser i fremtiden.

I utgangspunktet var jeg tenkt å gjøre øvelsen som beskrevet over. Men så, når jeg eska - ho dekket, tok innsitt, sitt og selvsagt så rygget ho.... Når ho ikke fikk klikk for det, så begynte ho å snuse på eska og fikk selvsgat klikk for det, ganske raskt gikk snusingen over til å legge en pote opp på, så plutselig hadde ho to poter oppå. Det var da jeg ble overrasket. Ho fikk mye skryt for å ha begge potene opp-på eska - og det medførte at ho demonstrerte at ho er repitisjonsklok... Her er videoen av tredje økta vår. Jeg har nå endret kriteriene og klikker for begge føttene opp på eska. Det som overrasker meg mest er tempoet ho har, det er faktisk veldig bra til å være henne :-). Det må vel også sies at ho ikke har fått hjelp i det hele tatt i kveld:-). Nå håper jeg at jeg ikke har ødelagt 101 øvelsen for fremtiden siden jeg har klikket for repitisjoner. Dersom jeg ser at fantasien hennes stopper opp neste gang, så finner jeg bare en ny ting vi kan leke 101.. med.


Denne gangen har vi klart å holde frekvensen forholdsvis høy og korte økter, og det er jeg helt sikker på er vel så viktig som om en bruker hjelp eller ikke... Eller?

Ingen kommentarer: