Så langt er vi kommet, og ikke lenger:-)

Det er vel på tide med en liten oppsummering på hvordan Zelante er og hva hun kan. Ho har nå bodd hos oss i ett år alt, jammen har det gått fort.

Dette har vi stimuluskontroll på, jeg tror det er ganske godt generalisert;
Sitt
Dekk
Stå
Påplass (svenske innsitten)
Hopp
Snu
Kom (Ho er veldig god på innkalling, så lenge ho ikke må bæsje og/eller det er sauer i nærheten...)

Dette tilbyr hun frivillig
Sitt
Dekk
Sitt opp
Hopp
Target - forskjellige
Stå
Påplass
Slalåm mellom beina mine
Åtte tall mellom beina mine
Å gå fot
Nikking (skal bli til goddag)
Rygging
Ho kommer veldig ofte inntil meg når ho er løs ute på tur
Ho går ganske pent i bånd
Ho er blitt flink til å ikke hoppe opp på folk som vi møter på tur
Ho er helt sluttet med bitingen, med mindre jeg inviterer til det
Apport - mange typer
Vinke med labben
Legge labben over øynene
Ligge på siden
Løpe agility tunnel

Vi har begynt å få bra flyt, har ikke testet i det siste, men det er forbedringer der også.

Ho er nesten helt sluttet å jage katten (glemmer seg av og til, hvor mye det blir er avhengig av katten - dersom Kitti snur ryggen til, blir Zelante ganske perpleks og glemmer jakten - dersom Kitti løper - ser Zelante på det som Jackpot...)

Ho kan gå fint i bånd forbi hunder som vi ikke kjenner.

I tillegg, vi har enda ikke møtt en hund som Zelante ikke går overens med. Dvs, da ser jeg bort fra ivrige unge hanhunder som vil ri på henne. De får tydelig beskjed, og det er ok. Ho er veldig forsiktig når hun leker med valper.

Ho er glad i folk - men de som ikke vil ha kontakt, lar ho få fred, selv om ho ikke er noe særlig vant til barn ,så er ho veldig forsiktig i nærheten av sorten.

Lørdag fikk ho regnfrakk - en ordentlig til vestlandsvær. Den går ned på alle beina hennes og under magen og har glidelås på ryggen. Ho synes det var helt OK å ta den på og ho liker å gå med den ute når det regner! (Trengte ingen tilvenning)

Søndag var vi på portistreff med over 20 andre hunder - ho stortrivdes.

Ho er veldig glad for at vi har fått kontroll på flokene - de er borte (for denne gang).

Synes dere jeg skryter? Hva så da?

Lurer dere på hva vi skal nå?
JO -
Vi skal på kurs hos Fanny og Thomas - det gleder jeg meg veldig til!!
Vi skal ha mer stimuluskontroll.
Vi skal ha bedre flyt
Vi skal trene på at sauer - de bryr vi oss ikke om (men det må vi vente til våren med)
Vi skal trene på flere triks...
Vi skal trene på flere varianter av de øvelsene ho kan.
Ho skal få flere pannekaker....
VI SKAL KOSE OSS :-)

Og i morgen skal jeg prøve å legge inn bilder av Zelante med regndress og sokker!!!

3 kommentarer:

Simen sa...

Hei, hvilket kurs skal dere gå hos Fanny`?

Kari Anne sa...

Dette var herlig lesning, Britt! :-) Det er så deilig å lese om fornøyde hundeeiere! OG jeg unner deg SÅ denne treningsfremgangen dere har for tida!! Det er SÅ kjekt! :-)

Britt og Zelante sa...

Simen - det er trenerutdanning trinn 2, vi er en gjeng som har leigd inn Fanny og Thomas. Gleder meg veldig. I dag har jeg kokt lever, nå ligger den til tørk i ovnen.

Kari Anne - Takk! Vi koser oss, men det har blitt lite trening. Ryggen min har låst seg skikkelig, etter kurset denne uka tror jeg at jeg må få den sjekket (her prioriteres det....). Er spent på om den holder i to dager...