Dekk og bli

Zelante er frisk som en fisk og energien er det ikke noe å klage på.-)
Så vi startet trening mht dekk og bli, og er det noen sak:-) Vi trente på stua hjemme.

Startet med å trene noen frivillige dekker i front. Så tok vi noen fra utgangsstilling. Til slutt brukte jeg stimuluskontroll. Etter ei middagspause fortsatte vi. Først tok vi noen dekker i front, nå ble ho ikke belønnet pga dekken, men for å bli. Jeg lokket med godbiter og leke, og ho fikk belønningen når ho lå. (Må innrømme at selv om det har vært ustrukturert så har vi trent litt på at ho skal bli liggende mens jeg beveger meg rundt henne.) Så tok jeg henne i utgangsstilling, dekket henne og gikk. Første gang lå hun til jeg kom tilbake i front, da gikk jeg i fra henne. Når hun hadde lagt seg igjen, gikk jeg inntill henne slik at jeg kom i utgangstilling. Da lå hun til jeg kommanderte "sittopp". Gjentok det hele flere ganger og kvalitessikret "blien" vha å kaste godbiter og leker rundt henne. Det gikk over all forventning. I dag trente vi på stuen, i morgen skal vi ut.

Treningen på dekk og bli har vært veldig ustrukturert og jeg vet egentlig ikke hvordan det har kommet så fort. Men, tror kanskje at det at Zelante er relativt rolig har hjulpet.

I dag har ho imidlertid ikke vært rolig. I starten når vi trente, tilbød ho alt mulig annet enn dekk. Når ho ikke fikk klikk, ble frustrasjonen så stor at ho bjeffet.-) Det kom seg fort når ho fortod hva vi trente på. Det er tydelig at vi har trent lite på at ho skal være repitisjonsklok. Der må jeg nok legge inn enn innsats.

Ingen kommentarer: