Dekk og bli, altså!

Av og til blir en forundret, slik er det med dekkogblien...

I fjor på denne tid, var det umulig å få Zelante til å ta en skikkelig "lydighets-dekk". Nå,tar ho dekk og blir liggende - bare sånn uten videre....

I går trente vi ute ved biltilsynet, vi trente sammen med bokseren Balder og flere andre. (Men, det var bare Balder og Zelante som trente dekkogbli). Zelante dekket og ho ble liggende. Jeg gikk fra henne, tilbake og kommanderte sitt opp - kjempebra! Jeg kastet godbiter rundt henne - ho ble liggende! Det var så deilig! Rundt oss var det mange hunder som trente på litt av hvert, inkludert "bestevennen Cita". noen bjeffet og det var til tide ett skikkelig leven rundt oss. Zelante lå! Tror det må vøre de rolige genene i henne som hjelper oss... Det eneste jeg gjorde som ho reiste seg på, var å skritte over henne, da satte ho seg opp. Ho dekket både i front og ifra utgangsstilling.

Tempo på dekken er forskjellig om ho tar den fra stå, eller fra sitt. Det er ingen forskjell om ho er i front, eller i utgangsstilling. Fra stå er det en "pangdekk", fra sitt er den ikke treg, men heller ikke rask. Lurer litt på om det kan være parkettsyndromet. Når vi trener hjemme har ho lett for å bare la rumpa skli bakover på parketten for å komme i dekk.... Jeg må trene mer på å få en "pangdekk" fra sitt også. Tror jeg må filme litt skrytefilm i helgen.

I tillegg vil jeg at ho skal legge hodet mellom frembeina. Det har jeg ikke begynt å trene på enda. Noen som har forsøkt og har en god oppskrift? Jeg har lurt litt på å bruke snutetarget på postit lapp, noen bedre ideer?

Jeg lurer også litt på hvordan jeg skal trene inn "hoppstå".....

Ingen kommentarer: