GLEDE

Etter å ha hatt ei relativt slitsom arbeidsuke har jeg bestemt meg for hva min neste hund skal hete. Ikke at det er noen planer i nær fremtid, men navnet er klart; hun skal hete GLEDE!!! Kanskje ikke på norsk, det har jeg ikke bestemt. Men, betydningen skal være Glede. Også kan dere lure på hvorfor:-)

I går hadde vi første kurskveld. Det var fire timer med teori. Det var utrolig gøy! Vi har to fulle kurs, ett for valper og ett for eldre hunder. Teorien kjørte vi felles. Gjengen var skikkelig engasjert og jeg hadde inntrykk av at de trivdes godt. Vi holdt som sagt på i fire timer, men jeg tror faktisk at vi uten problem kunne holdt på lenger om vi hadde villet. Jeg var veldig glad for at jeg har startet sammen med Erna. Ho er utrolig dyktig til å fortelle også har ho så mange gode eksempler. Teorien gikk på hundespråket, hvordan en skal klare å fokusere på det positive i stedet for det negative, hvordan trene effektivt og hva vi har tenkt at hundene skal lære i løpet av kurset. Yngste valp er 3,5 mnd og eldste voksne hund er 6 år. Nå bare gleder jeg meg til praksisen. Da kjører vi først valpekurset så kurset for de som er over 7 mnd. Vi har alt fått påmeldinger til neste kurs:-)
På slutten av teorien demostrerte Erna shaping med Leon. Han er 7 år gammel. Demostrasjonen ble en skikkelig suksess og det endte med ordentlig klapping:-)

Etter at jeg kom hjem trente jeg med Zelante som hadde vært hjemme, men ho hadde nettopp spiste, så ho var ikke like ivrig som jeg. Ho er så tynn, så når jeg ikke trener med henne gir Ivar henne mer mat enn det ho ellers får. Etter en bedre tur og en ekstra god porsjon mat, var ho bare lysten på å ligge på fanget og kose.

I dag har vi trent endel på å gå på to. Nå får ho "bare" fór når vi trener hjemme. De gode godbitene bruker vi ute. Fremover kommer jeg til å trene veldig mye på at ho ikke skal få hilse på andre hunder. Det er flere hunder i området her vi bor som har fått lus. Zelante har ikke fått, og jeg har tenkt at ho ikke skal få. Derfor får ho nå ikke hilse på hunder vi ikke er helt sikkre på er friske.

Ingen kommentarer: