Så er det endelig Påske!

I dag har jeg hatt fri fra jobb, og bare kost meg hjemme. Morgenen ble lang og god, i senga. Etter at jeg hadde stått opp og dusjet, måtte jeg legge meg litt igjen slik at Zelante og jeg kunne ligge litt i senga og kose oss. Ho får ikke ligge der om nettene, jeg er litt usikker på hvem av oss som hadde det mest koselig :-). Når ho får lov til å ligge i senga, ligger ho helt tett inntil meg, og hodet har ho på armen min. Det er SÅ koselig!

Etter at vi stod opp, var vi en snartur for å handle. Resten av dagen har gått med til kos og pelsstell. Der er skikkelig deilig nå når valpepelsen er borte. Litt børsting også er ho helt flokefri.

I går var vi en tur ute for å trene sammen med en hund som er veldig utrygg på andre hunder. Det var første gang vi møtte den andre hunden. Men, Zelante var skikkelig fint. Når den andre knurret - dempet ho og trakk seg tilbake og viste han på alle måter at ho ikke ville han noe vondt. Vi gikk sammen en times tid, vi holdt hele tiden en avstand på ca to meter, det var det han trengte for å føle seg komfortabel. Det gikk mye bedre etterhvert, han inviterte til lek og fikk mer og mer lyst til å gå bort til Z. Vi var på en plass der de ikke kunne slippes løs, så vi holdt avstanden hele tiden. Men, vi har avtalt at vi skal fortsette å treffes slik at han kan bli vant til andre hunder. Zelante er normalt veldig pågående og vil leke med alle hunder. Derfor var det veldig fint for meg å se at hun respekterte hans advarsler om at ho ikke skulle komme nærmere. For det første reduserer det muligheten for at ho skal havne i trøbbel betydelig. For det andre betyr det at jeg kan bruke henne for å være med og trene hunder som har et vanskelig forhold til fremmede hunder. Det er Erna som er "atferds-spesialisten", men det er litt kjekt for meg å kunne være med å trene på og følge opp det hun planlegger. Det er utrolig lærerikt. Også vet jeg hvor fortvilende situasjonen er for eier - jeg har enda ikke glemt hvordan det var å ha Dina....

Det er lite trening på oss for tiden, men nå har jeg begynt å planlegge mer strukturert. Vi var på Fanny og Thommas kurs forrige uke, selv om vi ikke hadde trent på lenge, var Zelante skikkelig flink - ho gav meg en skikkelig spark bak for å ta opp igjen treningen. Jeg har nå funnet en klubb som driver både med agility og lydighetstrening i nærheten. Det er ca en time å kjøre hver vei. De skal jeg ta kontakt med og spørre om vi kan melde oss inn og være med. Jeg må nok velge en av delene, har ikke tid til å reise to ganger i uka - men hva? Tror kanskje at agility kan ligge mer for Z en lydighet - ho liker alt som har fart involvert.... Kanskje jeg skal prøve ut først det ene ei periode så det andre? Kanskje jeg skulle startet med et nybegynnerkurs i agility? Da vil jeg vite mer hva det går ut på.... Utover det så har jeg tenkt at vi skal gå på freestylekurs. Vet ikke hvor og vet ikke når, men det skal vi altså!

Ingen kommentarer: