Hva i all verden

er det som gjør at:
- at en portis ligger i sofaen, som om det var plassen hennes og at det ikke finnes hundesenger her i huset?
- at en portis som har som tradisjon i å stjele lammesteik, og når vi kommer og spør hva hun gjør, så kommer hun logrende og avleverer lammesteika i handa mi?
- at når jeg spør hva den samme portisen har gjort på, som lagde bråk på kjøkkenet - så kommer hun løpende og logrende med oppvaskkosten, stekepanna eller hva det nå var som vi ikke hadde ryddet vekk på kjøkkenet og avleverer det i handa mi....
- at når den samme portisen synes at jeg har sittet for lenge med dataen, så kommer labben plaskende på tastaturet, helt til jeg har reist meg og vi har gjort noe gøy - og halen hennes går i ring av ren glede over å få oppmerksomhet...
- at når hun stjeler en bitteliten bit av brødskiva som vi har i handa - så får hun bare et smil og spm om "hva er det du gjør"....

Hva er det som gjør at dette ikke irriterer meg? Egentlig burde det være et tegn på at hun er uoppdratt og en ufordragelig hund... Men er hun det? I dag har vi vært en snartur i Bergen. Der var det mye folk. Z gikk kjempefint ved siden av meg. Hun hilste på folk som ville hilse på henne. Når det kom barn løpende bort til henne, så stod ho i ro og logret med halen og syntes det var kjempekoselig at de ville hilse på. Når det kom andre hunder, logret hun og var glad. Dersom hun fikk hilse, gikk hun i lekeposisjon, fikk hun ikke hilse, så var det ok også :-) Ikke et eneste bjeff på hele turen. Duene var spennende, men hun løp ikke etter de, "bare se men ikke røre..." Når vi gikk ombord i ferga, brydde hun seg lite om bilene som kom kjørene, uansett hvor mye de bråkte. Og den ekle trappa - hva er problemet :-)
Ho er til og med blitt ganske god venn med Kitt, selv om bildet ble litt for mørkt legger jeg det ut her. Det er to dyr ved siden av meg i sofaen :-)


Sannheten er at Dina lærte meg mye om det å ha hund - hva er VIKTIG. Alle de viktige tingene har Z på plass - alle de andre synes jeg bare viser kreativitet og impulsivitet. OG jeg liker det :-) Mange tror sikkert jeg er sprø. Men jeg synes det er deilig å vite at hun tør :-) Jeg synes også det er deilig å se at når hun har tatt lammesteika - så kommer hun logrende med den til meg :-) Så kan jeg tenke over om jeg skal gjøre noe med det til neste gang, men har det noe å si?

Ingen kommentarer: