Hvordan trene hund når en ikke kan gjøre noe?

JO, da låner en DVD-er av Kari Anne som viser hvordan en som sitter i rullestol trener opp en servicehund. Når har Zelante og jeg startet prosjekt servicehund!

Grunnlaget for mye av det servicehundene gjør er basert på target, og da mange flere target en det vi har trent til nå. Dvs - ikke nødvendigvis mange flere target, men at hunden berører targeten med flere kroppsdeler.

Fra før har Zelante inne;
- trakke på musematte eller noe annet som er markert på bakken. (boks, planke...)
- handtarget, berøre handa mi med snuten
- targetstick
- post-it lapp
- berøre Ivar med snuten :-)
Ho er også god på target overføring.
Det eneste vi har stimuluskontroll på er "gå til Ivar".

En servicehund kan ikke alltid bruke snuten eller beina på targeten. Derfor bør de også kunne bruke skulderen til å berøre targeten og forskjellige deler av snuten. Som kinnet, eller haka. Haka hadde vi også inne fra før uten at jeg har tenkt over det. Jeg har trent henne til å legge haka i handa mi når jeg holder den frem. Det bruker jeg når jeg skal klippe snuten hennes. Utrolig praktisk for da holder ho hodet helt i ro og jeg kan konsentrere meg om hvordan snuten skal se ut :-)

I går og i dag har vi trent på at ho skal berøre handa mi med kinnet sitt, haka og skulderen.
Kinnet og haka gikk kjempegreit, så greit at der har jeg startet med stimuluskontroll. Men, skulderen har ho ikke helt forstått enda. På DVD-en flyttet instruktøren handa si bort til skulderen på hunden. Det har ikke jeg gjort. Jeg har holdt handa ganske nærme og når Zelante tilfeldigvis har beveget seg slik at skulderen har vært borti handa mi har jeg klikket.... Det er tydelig at ho ikke er vant til å være bevisst på den delen av kroppen :-) Foreløpig er det ingen bevisste repetisjoner fra hennes side. Det er helt tilfeldig. Ho forstår det nok til slutt :-)

Fremover skal vi jobbe mer med at ho skal bruke skulderen på targeten. Også tar vi oss ei lite økt med stimuluskontroll hver dag.

Når targeten er inne skikkelig, er det rygging som står for tur :-) Her også har vi vært ute i forkant. Ho er god på rygging. Men, stimuluskontrollen er ikke sikker på den enda, i tillegg kan vi jobbe mot bedre flyt.

1 kommentar:

Kari Anne sa...

Hold oss oppdatert om fremgangen da, du har jo en gylden aledning til å få trent på dette her, nå når du MÅ sitte i ro ;-) Bruk situasjonen for det den er verdt!