Hobbyblogg

Nå har jeg tenkt å begynne å skrive om litt andre ting i bloggen min enn "bare hund". Som de fleste kjenner til, har jeg også en annen stor hobby - seiling!

Vi har lenge tenkt på å bytte båt. Forrige helg var vi på messa "båter i sjøen" i Oslo og så på alternativene. Det stod mellom to valg - en Sun Odyssey 36i Performance eller en Benetau Oceanis 37. Vi bestemte oss for å få tilbud på begge båtene samt å be om å få prøveseile. Prisen ble ganske lik på begge, men etter prøveseilingen denne helgen var vi ikke i tvil om at Sun Odyssey 36i Performance var båten for oss. I går kjøpte vi oss ny båt:-)

Båten skal hentes i Les Sables d'Olonnes i Frankrike i begynnelsen av Mai neste år også skal vi seile den hjem. Byen ligger i Biscaia bukta og vi kommer til å bruke mellom to og ei halv og tre uker på turen hjem. Det blir mye å tenke på og mye å planlegge. Hva skal vi ta med av utstyr - hva skal vi kjøpe der nede.... Erfaringen fra da vi hentet båten vi har nå i Danmark, tilsier at det blir lister lange som et ondt år :-) Men, det er utrolig gøy å holde på med slik planlegging!

Noe av det jeg aller først må bestemme er om Zelante skal være med eller ikke. Dersom ho skal være med, må vi starte vaksinerings programmet. Dersom ho ikke skal være med, må vi finne noen som kan passe henne. Det hadde vært deilig å ha henne med - men, Zelante liker seg ikke så godt når det blir stiv kuling til storm. Vi får to havkryssinger som kommer til å ta mellom to og tre døgn. På de strekkene er det både mulig og ikke urimelig at vi kommer opp i uvær - bør jeg utsette Zelante for det? I tillegg kommer reisen til Frankrike - da må vi fly, Zelante har aldri flydd før.... Akkurat nå så heller det mest mot at ho skal få være hjemme, mens vi henter båten. Dersom noen har lyst til å passe gullet mitt - så kan vi ta en prat :-)

Videre må vi planlegge overfarten nøye. Som tidligere nevnt blir det noen strekker der vi må gå døgnet rundt. Det betyr at vi bør ha med mannskap. Hvem skal vi få med, hvem har lyst på gratis ferie - mot at de må jobbe litt ombord osv. Skal vi få mannskapet til å være ei uke i slengen - slik at vi bytter litt på det? (På den måten bruker de opp mindre av ferien sin), eller er det best å ha med samme mannskap hele tiden? Hvem kan seile - helst med erfaring fra kryssing av hav, hvem er "sjøsterke" osv, osv. På grunn av mannskapet må vi tidlig planlegge hvilke havner vi skal være i, til hvilken tid. Flybilletter må bestilles og transport fra flyplass til båten besørges.....

Båten kjøpte vi via Nautic sailing i Bergen, de skal holde "hjemhentingskurs" for oss og andre som skal hente båt, i Januar 2010.

Jeg gleder meg utrolig, har har tusen tanker i hodet mitt. Det eneste som trekker gleden litt ned, er at mest sannsynlig så kommer jeg til å la Zelante være hjemme....



Og mens vi venter og planlegger, så skal Zelante og jeg begynne på agility kurs i morgen. "Just for fun" :-)

Ingen kommentarer: