På sykkeltur

I dag syklet jeg med Zelante for første gang. Det ble en ganske spennende tur, som til slutt gikk veldig bra :-)
Først gikk jeg ned bakken fra huset vårt og ned på flaten - vet ikke om jeg noensinne kommer til å tørre å sykle ned den bakken.... Så startet sykkelturen for oss. For Zelante var det litt rart at jeg ville ha henne på høyre side, hun hadde mest lyst til å gå på venstre... Men, jeg vil være mellom henne og bilene, så når vi sykler skal hun løpe på høyre side. I begynnelsen hoppet hun opp på meg hele tiden, og lurte veldig på hva dette var.... Jeg måtte stoppe og roe henne litt. Når vi startet igjen, så tror jeg hun tenkte; "ahhh, det blir som å gå på ski", og når Zelante går på ski så DRAR hun... Det gikk fortere og fortere, jeg prøvde å roe henne med diverse kommandoer som hun i teorien kan (i allefall når vi ikke sykler), men farten bare økte. Ho storkoste seg og halen gikk som en hjulvisp. Til slutt angret jeg veldig på at jeg ikke hadde tatt på meg fult motorsykkelutstyr med skinndress og hjelm.... Det endte med at jeg slapp henne slik at jeg fikk stoppet den ville ferden. Hun kom tilbake med engang, rett inn på min høyre side (noe hun selvsagt ble belønnet for). Når vi startet på nytt denne gangen gikk det mye bedre, hun holdt seg på høyde med pedalene og løp i fint trav. Omtrent midtveis i turen, fikk vi oppleve et stort snøras på andre sida av vannet, heldigvis gikk det ikke helt ned til hovedveien så vi kunne bare nyte synet.
Vi syklet et stykke til og nå hadde Zelante virkelig forstått hvordan dette skal foregå, hun holdt seg fint på min høyre side på høyde med pedalen.
På turen tilbake møtte vi nabohunden (med eiere). Jeg klarte å være skikkelig ufokusert, dermed tenkte Zelante at hun måtte jo hilse på naboen....Vel, jeg er veldig glad de ikke hadde med filmkamera.... Jeg måtte igjen slippe Z for at jeg ikke skulle falle pladask fremfor naboen :-). Resten av turen gikk fint, vi møtte andre syklister og folk, og med fokus fra mi side, så skapte det ingen problem.
Til slutt gikk vi oss en liten tur, slik at hun skulle få "lese avisen", før vi bega oss oppoverbakken og hjem igjen.
Jeg har intrykk av at hun likte veldig godt å løpe sammen med meg når jeg syklet, og etterpå har hun vært ganske trøtt. Vi tok ikke så veldig lang tur i dag, det var på asfalt og jeg er redd for at hun skal skade potene. Det er bedre å ta det forsiktig i begynnelsen. Når vi skal på lengere turer, tror jeg at jeg skal bruke sko på henne.
Jeg tror at vi kommer til å få mange fine turer fremover. Bare vi får trent litt begge to ;-)