Dekk

Har alltid syntes at dekk er den atferden som er enklest å lære valpene, slik har det ikke vært med Zelante.... Ikke at vi har forsøkt så veldig mye, årsaken er alle de merkelige liggestillingene hun i såtilfelle ville tilbydt. Men så, gårkveld når vi var ute og lekte med ball, kom det to perfekte dekker på rad. Naboene trodde sikkert jeg var gal slik som jeg jublet, men det får så være.

Når vi i dag skulle trene videre på dekken, så var det ikke tale om enten kom hun i froskestilling, eller så var det godt på skinka. Så begynte jeg å tenke på hva som var årsaken til at hun ville legge seg i en perfekt ute, på en våt og ekkel plen, men ikke tale om at hun ville det inne. Det eneste jeg klarte å finne var at inne har vi parkett, det er glatt. Ute på plenen var det vått og sørpete, men absolutt ikke glatt. Så, dermed var det å gå i ei trappeavsats (vi har jo valpevennlige trapper så klart :-)) for å teste ut teorien og jammen stemte det! Første dekken ho forsøkte på, var perfekt! Etter å ha tatt tre raske repitisjoner har vi gitt oss for i kveld. Nå får jeg lage kriterieskjema for den videre treningen på dekken. Underlag kommer høyt opp der....

Som jeg har grublet og lurt på hva som skal til for å få henne til å dekke beint! Jaja, de sier at det enkle er ofte det beste.

Etter jobb i dag var vi en tur hos Elin og Tony, vi pleier å trene sammen med de en gang eller to i uka, nå var det lenge siden sist og det merktes. Fikk til noen minutter med fotgåing og en god del kontakttrening, men andre ting var det ikke vits å prøve på engang. Ho ville bare leke med Tony. Jaja, ho må jo få lov til å være valp innimellom også....

Ingen kommentarer: