Treninga i går....

Når vi kom t il Rosendal, tikket det inn ei melding om at Erna og Rune ble en halv time forsinket. Hva var del bedre enn å trene innkalling mens vi ventet? Siden jeg ikke har fått til å legge video inn i bloggen (selv om jeg har smugkikket på oppskrift hos Kari Anne...) Så får jeg heller vise noen bilder av hvordan det gikk med innkallingstreningen!





Når Erna og Rune kom var det meningen at vi skulle trene svenskeinnsitt, men det var lettere sagt enn gjort. Ikke det at hun ikke gjorde de, eller ikke forstod de, men hun var bare helt fjern. Ikke ville hun ha godbiter heller... Vi fikk til noen perfekte (som vi også fikk tatt bilde av :-)), også avsluttet vi den treningen og trente forsterkning istedet.



Først prøvde vi med at jeg bare gikk fra henne litt, men det var det liten effekt i. Så tok vi Kaos ut av bilen. Med en gang Zelante ikke tok kontakt med meg, gikk jeg fra henne og bort til Kaos og lekte med han. Når Zelante var skikkelig giret på meg, gikk jeg tilbake til henne. Det hjalp! Når ho slapp løs, så var ho hos meg og holdt kontakten med meg, ikke perfekt, men mye bedre!

Ette treningen var vi med Erna og Rune på kurs. Vi forsøkte på litt hilsetrening, men det fungerte ikke i det hele tatt. Zelante var trøtt og ville verken leke eller ta godbiter. Når det så kom ei skikkelig haglebyge, reiste vi rett og slett hjem.

I dag tidlig ville ikke Zelante gå tur en gang, ho ville bare så vidt ta seg en tur i hagen for å tisse. Så var det rett inn og legge seg på rommet sitt. Da var det på tide for meg å begynne å bekymre meg om hun var syk. Når jeg så fikk SMS mens jeg var på jobb om at en hund hun leker ofte sammen med (sist gang var på mandag) har fått kennelhoste, var ikke min bekymring mindre... Hun er selvsagt vaksinert, men det er han også! Bekymringen varte ikke lenger enn til jeg kom hjem fra jobb, da møtte jeg en uthvilt og glad valp som ikke har hostet en eneste gang! Vi har ikke trent noe i dag, og det skal vi ikke heller. Vi skal bare jobbe med forsterkning, og det kaller jeg lek:-). Jeg må nok revudere planen min om å trene mer eller mindre hver dag. Det blir rett og slett for mye for Zelante enda. Jeg kan ikke la henne gå helt lei. Egentlig så tror jeg ikke vi trenger å trene så mye heller. Når ho er med, tar ho ting kjapt. Problemet er når ho faller ut....

Det er først nå, etter at jeg fikk Zelante det har gått opp for meg hvor mye tid jeg brukte på Dina. Når Zelante trenger å sove, aner jeg ikke hva jeg skal finne på... Jeg kunne jo kanskje ha ryddet og vasket huset, men da er jo rissikoen for at Zelante ikke får den tiltrengte søvnen stor. (Og det er virkelig ei god unnskyldning, mamma!) Eller så kunne jeg ha sett på TV, men det er ikke ofte det er noe bra der... I stedet skal jeg få inn på Haugen bok og bestille meg mange gode og spennende bøker. Litt krim, litt om hund og litt om seiling!

2 kommentarer:

Kari Anne sa...

På bildene av utgangsstillingen kunne du like gjerne stått der uten hund, for her på jobbpc ser jeg bare to runde lysende kuler på det ene bildet. :-)

Tror du har rett i at hver dag trening er for mye for en så ung hund enda. Da Ayla var så liten hadde vi heller mange mange bittesmå økter, og ga oss alltid når hun var skikkelig gira. Jeg kunne trene kanskje 10 og 10 godbiter i slengen, og så ga jeg meg gjerne etter 2-3 minutter bare.

Slik gjør jeg fremdeles, men nå har hun blitt såpass utholdende at vi også kan ta ganske lange økter.
Håper ikke hun får kennelhoste, altså.. Ayla fikk det da hun var i samme alder, og måtte holdes unna alt av hund i nesten to mnd. Joey fikk det jo også, og det satt lenge i ham som var såpass gammel da.

Så lurt det var, det du gjorde med Kaos! :-) Smarting, altså!

Og selvfølgelig må Z få søvnen sin, så da kan du ikke vaske hus og styre på.. Det sier seg selv. ;-)
Hvordan trener dere hilsetrening?


p.s. Hvis du setter innstillingene dine til å tillate anonyme kommentarer, så er det kanskje enklere for de fleste å legge igjen en liten kommentar :-)

Britt og Zelante sa...

Bra du har fått ny jobb, håper du får en bedre PC der slik at du kan se hvor flike vi har vært :-). Kanskje det bare ble den ene gangen?