Hva er egentlig trening?

Det har generellt vært lite trening i det siste. Jeg har vært trøtt og sliten og med det været som vi har her på vestlandet, så har det rett og slett ikke fristet å trene... Det har hatt to effekter, jeg har blitt latere og latere, mens Zelante har fått mer og mer overskudd!

Når vi har gått tur har vi forsøkt å øve på at vi skal kunne passere en annen hund uten at Zelante hilser. Ofte har det vært slik at når vi har møtt noen, så spør eieren om de skal få hilse, jeg svarer "Nei, helst ikke fordi jeg øver på at ho ikke skal få lov til å hilse på alle".. Så svarer de jeg møter -javel-, og slipper sin hund bort til min. Alternativet har vært at de har begynt å overtale meg og fortelle om viktigheten av sosialisering. Ja, sosialisering er viktig, men problemet er heller at Zelante er oversosialisert! Det samme gjelder når vi møter folk, jeg får henne i sitt, og ho sitter stort sett i ro til den vi møter tar kontakt med henne. Da tar hun helt av og forsøker å hoppe opp og kanskje småbite litt i hendene. Jeg sier at jeg ikke vil de skal hilse da, men heller snu seg bort til ho har roet seg, svaret jeg får er at -jammen det gjøre meg ingenting og ho er jo så søt...- Usj! Hvordan får en da trent fornuftig på disse tingene? Noen som har ideer? Jeg har hørt om folk som har brukt lus og andre smittsomme sykdommer som unnskyldning, men det har jeg ikke lyst til.

Jeg har tenkt mye på hva som er trening i det siste. Jeg har fryktelig lett for å tenke at trening det er å stille seg opp en plass og trene på en bestemt øvelse, i ett bestemt tidsrom. Men, hva når en har valp? Det er jo så mye nytt ho skal lære. Løpe i tunneller, at mennesker finnes i mange variasjoner, at når ho møter små hunder skal ho være roligere enn det som er nødvendig når ho møter hunder på egen størrelse,at ho skal gå pent i bånd, at ho skal komme på innkalling at ho ikke skal hoppe opp på bordet og stjele mat når vi spiser, at ho ikke skal stikke av med underbuksene våre, at ho ikke skal jage katten selv om ho har masse energi til overs.... Er ikke det trening? Går ikke det inn i samme potten som de andre øvelsene vi jobber med gjør? Disse tingene har vi øvd mye på siste uka, de andre tingene som innsitten, apport osv.. Har vi nesten ikke øvd på. Jeg skal skjerpe meg, snart er det Påske, da blir det late dager uten jobb og med masse tid til trening!

Nå skal vi trene litt på dekk og apport:-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smarte tanker :-)

Jeg syns at med valp, så er NESTEN hele dagen full av trening. Slik var det i alle fall for Ayla til hun var ganske mange måneder. Vi holder fortsatt på og trener på å gå med løst bånd, passere andre hunder uten å se ut som en rottweiler med rabies (de andre ser oftest ikke at hun bare vil bort for å hilse - de ser den "rasende" rottweileren som henger i enden av båndet), gå fint forbi heste/gåse/grise/geite/katte/saue/svanebæsjen som ligger på bakken.

Så jo, jeg mener båndtreningen din, hilsetreningen, og alt det andre ER trening. Lydighetstingene og dette andre er jo også trening, men jeg tror de tingene er enklere å trene inn på et senere tidspunkt enn høflighet og selvkontroll og sånt. Usj, det var rotete, dette siste... Pytt pytt. :-) God påske!

Britt og Zelante sa...

Synes ikke det var rotete i det hele tatt jeg:-)
Tenker mye i de samme baner som deg. Jeg har merket at treningsiveren til Zelante har steget kraftig i det siste når jeg "trent" mindre. Det er jeg veldig glad for.
God Påske til deg også, håper haltingen til Ayla har gitt seg!