Etter oppturer kommer nedturer, eller.....?

Før treninga i går lagde jeg godbiter, mange! Så mange at jeg tenkte at jeg bare kunne fryse de ho ikke spiste og ha de i helga i stedet.
På treningen, synes jeg ho var dårlig... Ikke noe kontakt og lite tilbying av atferder. Men så, plutselig var jeg tom for godbiter! Hva i all verden er det som har skjedd. Det var ikke hull noen plass, det har jeg sjekket. Altså jeg må ha gitt Zelante alle godbitene, det var nemlig bare henne jeg trente med...
Konklusjonen er at jeg må ha gitt altfor lave kriterier til Zelante og at jeg ikke har oppdagd at ho faktisk hold høy frekvens er straffa for at jeg ikke loggfører.
Oppsummeringen etter treningen er som følger.
Omgivelsene var åtte valper som gikk på valpekurs, og to fotballkamper like ved med jublende tilhørere.
Dette gjorde hun;
-holdt blikk kontakt i fem sekund
-tilbød dekk
-tilbød stå
-følgte etter meg når jeg gikk bakover
-innsitt og fulgte etter meg når jeg tok ett skritt frem
-rygget, rygget, rygget, rygger..... (Har aldri hørt om en hund som får kick av å rygge, men det tror jeg hun får)
Kan jeg da egentlig klage på at ho ikke var flink i går? Eller bør jeg kanskje ta meg selv i nakken og innrømme at trenerfredighetene ikke stod helt i stil med hunden i går. Nå må jeg bare skjerpe meg og begynne å føre logg!

Tirsdag og i kveld har jeg jobbet med å klippe Zelante, ikke portisklipp. Men, gjevn fin klipp over det hele. Det var i allefall planen. Stakkars Zelante, jeg tør ikke la henne se seg i speil for tida. For å si det enkelt, så ser den søte lille hunden min ikke ut i det hele tatt.... Kanskje det har noe med at vi kjøpte den billigste klippemaskina de hadde på Clas Olson til henne? Maskina tetter seg av pelsen hele tida, og det lugger nok ganske godt. Etter ei lita stund, så har maskina gått seg varm, og jeg kan ikke klippe mer...

Nå skal vi på kurs i helga, og jeg synes det er skikkelig pinlig. Ho ser ganske mishandlet ut! Det er nå jeg skulle hatt ett barn eller to, så kunne jeg bare ha sagt at de hadde gått berserk med saksa:-)Får flikke litt hver dag, så kanskje det blir bra til slutt?

2 kommentarer:

Simen sa...

Jeg skal si deg en ting jeg: din hund gjør mer enn hva min hun gjør! Du skal være stoolt ^^

Kanskje det kan være en idé å filme treningsøktene dine, istedenfor å loggføre? Jeg er sikker på at hvis du bare er bevisst på å ha et kriterie, og ha korte økte, (dette kan du jo også dobbelskjekke med filmen, pluss at du kan observere hvor mye du hjelper henne og slikt) at du holder deg innenfor 80% regelen osv. Jeg har brukt loggføring gangske lenge nå, men min er faring er at hvis du har holdt på med loggføring i noen uker, så har du det "inne". Da er det bedre å legge vekk arkene litt, og heller konsentrere seg om å trene bra, uten hjelp fra logg - hvis ikke risikerer du å bli en aldri så liten loggføreravhengi.

Det er så aboslutt mange positive ting med loggføring som ikke kommer med hvis man ikke loggfører; men alt trenger ikke å loggføres. Virkelig, da bruker du mye unødvendig tid. En grei regel kan være å bare bruke logg på ting som er vanskelig?

(Disse rådene kommer fra en liten drittunge som har null erfaring med verken hund eller klikkertrening ;)

Britt og Zelante sa...

Kanskje vi skal starte en gjensidig beundringsklubb?

Alle gode råd mottas med takk, enten de kommer fra små eller store drittunger:-)

Men, loggføring må jeg nok få gjennomført mht hundeeierskolen. Det blir litt vanskelig når jeg sitter her med full panikk siste kvelden før ei kurshelg!

Jeg tenker nok likevel som deg at en må velge seg enkelte ting som en lager kriterieskjema til og loggfører. Med Zelante hadde det nok vært lurt å ta kontakt over tid..