Oppturer!!!

De siste dagene har det vært fantastisk gøy å trene med Zelante!!!! I helga ble det ikke tid til noe "trening-trening", da var det båttur for alle penga (nesten bokstavelig talt....) og både Zelante og jeg var trøtte når vi kom hjem.
I går derimot startet vi, og for en sprut (til henne å være)!!! Lurer på om ho har fått litt BC-blod overføring mens vi har vært på ferie...

Nå tilbyr ho frivillig; utgangsstilling (den er perfekt i mer en 90%), rygging, sitt, rygging, helt bein dekk!!!, stå, slalåm, rygging, rygging, rygging.... i tillegg følger ho med når jeg tar ett skritt frem med hø. fot når ho har utgangsposisjon. Vi har helt sluttet å trene på rygging, absolutt ingen klikk på det. I går trente vi på dekk og utgangsposisjon. I dag har vi trent dekk, stå og stopp. Når vi har gått tur har vi delt turen slik at ho ei periode går med sele og får gå akkurat som ho vil og ei periode går med halsbånd og da skal ho gå i slakt bånd. Det går egentlig veldig greit, så lenge vi ikke møter andre hunder.

På kurset forrige helg spurte jeg Rune om tips til å få Zelante mer treningsivrig. Han mente at jeg aldri skal trene når ho inviterer til det, bare når jeg inviterer. Det har jeg gjort og ho er virkelig mye mer tent!

Når jeg reiste på ferie, ba jeg Erna om å forsøke å få opparbeidet matforsvar hos Zelante. Sikkert ikke så lurt for alle å gjøre, men jeg vurderer det slik at i min situasjon så kan Zelante ha ett stor matforsvar og det vil ikke skade noen. Erna trente med å la Zelante få mat samtidig som de andre hundene, dersom ho ikke spiste opp, forsvant maten i de andre sine mager... Det virker som at det har hjulpet. Zelante har vært kjempeivrig på nesten alle godbiter jeg har tilbydt henne. Ho forsøkte å stjele nista mi, den var de salami på, men når ho fikk tilbudet om salami spyttet ho det ut, ellers har ho slukt alt ho har fått!
Det siste jeg har gjort er å ta fra Zelante maten ho tidligere fikk på dagtid. Ho er nå nesten 8 mnd og jeg håper det går greit at ho bare får ett måltid per dag. Resultatet har i allefall vært at ho er veldig ivrig etter godbitene og ho spiser all maten sin om kvelden!

Godbitene ho har fått nå er leverpostei, bayonneskinke,mors kjøttkaker og biff lindstrøm.

Det er så inspirerende og gøy å trene når ho responderer så fint! Kanskje er litt av årsaken at jeg har vært borte fra henne ei stund. Kanskje er litt av årsaken at jeg ikke har tid til å gi henne oppmerksomhet hele kvelden(må vakse klær, sy gardiner, lage middag+++ etter at vi er kommet fra jobb klokka 1715). Kanskje er det summen av alt som har gjort forbedringene? Kanskje blir neste innlegg om den store nedturen.....?

I morgen skal vi på trening i Rosendal, etterpå skal jeg oppsummere hva Zelante nå kan også lage ei plan for stimuluskontroll. Også må jeg få loggført noen av treningene våre nå etterhvert....
Gleder meg til kurset i helga:-)

Ingen kommentarer: