Kurshelga

Kvelden før kurshelga kom vi til Unni og Øystein, der vi skulle campe denne gang. Da kom tydeligvis Zelante i en helt ukjent situasjon. Ho skulle gå opp ei trapp i en trappegang med mye ekko.... Det ville ho ikke!!! Av forskjellige årsaker, var det ikke noe tid til trening denne kvelden og lørdags morgen var det bare å skynde seg avsted til kurset. Zelante ble bært både opp og ned trappa, fire etasjer og 18kg pluss litt vesker og slikt tar virkelig på armene.

Kurset på Fjellanger er bare helt supert! Jeg har alt begynt å grue meg til det er over og vi ikke har flere helger å glede oss til... (Jada, jeg tar gjerne bekymringene på forhånd!). Foredragene var som vanlig kjempespennende og inspirerende. Lørdagen handlet det om forsterkning, straff og observasjon.

I praksisen trente vi bakpartskontroll. Zelante er generellt rå på rygging så det var ikke noe problem. Men, det var det eneste ho ville tilby så da så... :-(

I forbindelse med observasjons forelesningen var vi ute og observerte tre hunder i praksis. Det som alltid overrasker meg på den typen øvelser er hvor forskjellig folk ser ting! Observasjonstreningen var veldig nyttig, både på det å trene seg i å "lese" en hund og på det å bli klar over at forskjellige folk ser forskjellige ting selv om det de ser egentlig er akkurat det samme. Tror nok at det er viktig lærdom, dersom en skal bli instruktør en gang langt inn i fremtiden.

Etter endt kursdag var det hjem til Unni. Z måtte atter bæres opp trappa... Unni serverte nydelige lammekotteletter til middag og der ble det rester. Så bare det ut i trappegangen og trene Z til å gå der vha lammekjøtt. Det gikk ganske lett. Etter noen turer opp og ned trappa der Z gikk selv, så bar det til sengs.

Søndag morgen gikk Zelante ned trappa som om ho aldri hadde gjort noe annet :-).
Forelesningene på kurset gikk videre på observasjon, klikkertrening og på lukt diskriminering. Det siste var kjempespennende!!
Zelante og jeg trene mye kontakt og litt på bakpartskontroll. Siden jeg synes det er veldig vanskelig å lese det "fine" kropps språket til Zelante spurte jeg Rune om hjelp. Og fikk til svar at det nok ikke var så enkelt med en slik liten pelsdott..
Noe av det jeg likte best på kurset var at Espen ba oss stresse ned. Han mente at dersom han skulle ha en hund frem til Elite, så ville han vente til hunden var tre år før han stillte konkurranse. Det viktigste er å ha det gøy med hunden og ikke få for stort prestasjonspress! Det var utrolig deilig å høre, i allefall for meg. Jeg har vært bekymret for hvordan jeg skal få lært Zelante alt som jeg tenker ho burde i løpet av kurstida, men nå tror jeg at de ikke er så strenge som jeg først har fått inntrykk av.
Forelesningen om luktdikriminering var skikkelig bra, den kunne gjerne vart mye lenger! Kanskje jeg skal lære Zelante å lete etter kantareller?

Ingen kommentarer: