Flokekamp og tidsklemma....

Når jeg fikk PVH visste jeg at det ble mer pelsstell enn med en Schæfer eller Weimaraner for den del. Men, jeg var IKKE forberedt på at flokene skulle ta så mye tid. Både oppdretter og det jeg har lest forteller at meste jobben er i perioden der valpen mister valpepelsen. 8mnd +.... Jeg trodde at jeg var lur og klippet Zelante helt ned i Mai, da var hun 9 mnd og såvidt begynt å miste pels. Men, til min store overraskelse, så mister hun fremdeles pels OG det blir mye floker!! Etterhvert som pelsen blir lenger, bruker jeg mer og mer tid på å holde pelsen flokefri. Jeg tror ikke at jeg overdriver når jeg sier at jeg for tiden bruker mellom en halv og en time pr dag på å holde pelsen fin. Jeg har snakket med oppdretter og hun sier at Zelante ble klippet for tidlig for å unngå flokeproblemet, så nå vet jeg det... Jeg vil ikke klippe henne ned nå siden jeg tenker å stille henne ut neste år. Så da får vi heller kjempe mot flokene ei stund til. På mange nettsider står det at voksen-pelsstellet tar ca fem minutter pr dag, jeg venter i spenning!

I tillegg er det mye reising for tida. Førstkommende helg skal jeg til Bergen på kurs. Så skal jeg være i Bergen fra tirsdag til fredag i forbindelse med jobb. Uka etterpå skal jeg til Høyanger i forbindelse med jobb.... Når skal jeg få tid til å trene? Neste uke har jeg tenkt å ta med Zelante, mens jeg er på jobb får hun ligge i bilen (jeg er usikker på hvordan hun vil reagere når hun er alene på hotellrommet og jeg har ingen mulighet til å stikke innom og sjekke). Jeg tenker at om jeg parkerer i parkeringshus, og lar henne ligge i bilen der, så bør det gå bra. Ho skal få lang tur både før og etter jobb. Ho er vant til å være mye i bilen og ho er jo normalt alene hele dagen mens jeg er på jobb. Det bør gå bra, jeg orker ikke å være så mye borte fra henne nå når vi begge er i treningsmodus. Til Høyanger kan hun ikke være med.

I dag har vi trent på ny plass - biltilsynet. Det tok litt lenger tid å få kontakt enn normalt. Men, det var mye trafikk av både folk og store biler, så det var OK. Etterhvert ble hun helt med og vi fikk en god treningsøkt. Jeg slet med å få henne engasjert i leken. Ho lekte fint med meg (når jeg dyttet i henne) men lekene var ikke så spennende, det var godbiter hun ville ha... Vi trente litt på triks og litt på burleken.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sitter på ferja til Halhjem nå, og leser bloggen din... Du har det jo enda travlere enn meg, du! Og jeg som trodde det ikke var mulig.. :-) Sees i morgen, lørdag. :-)