Treningsoppdatering

Så trener vi igjen! Kari-Anne godbitene, litt modifisert (hadde ett kilo lever oppi...) gjorde virkelig susen! Kanskje har det hjulpet litt at vi har tatt det med ro ei stund? I allefall så vil ikke Zelante slutte å trene i dag, til og med nå når jeg sitter her er hun bortom meg og dytter i meg for å få meg frem på gulvet:-). Vi har "pusset" litt på triksene, også har vi startet innlæringen av "Hot-target".

Poenget med Hot-target er at hun skal velge en av flere gjenstander. Det blir litt som diskrimineringsøvelsen vi hadde på hundeeierskolen.

Jeg har valgt å bruke en metallboks som "hot-target" den har jeg fyllt med kattesand slik at den ikke skal bevege seg så lett. Etterhvert så skal det settes flere gjenstander fremfor henne. Leksa var at hun skal klare å skille mellom tre (altså bare markere på "hot-target". Jeg ha potemarkering på boksen. Det merkes at hun er trent på musematten, det tok ikke lange tiden før hun markerte på boksen. Nå holder hun poten der lenge! Har tenkt å terpe litt til på det i dag, før jeg prøver å introdusere en gjenstand til i morgen. Jeg er litt usikker på hvor like gjenstandene skal være, kanskje det letteste er å starte med noen som er helt ulike? Fanny sa hun skal teste ut "hot-target" og at hun er flink til å lure hundene....

Vi har også hatt ei økt med stimuluskontroll i dag. Helt generelt på "sitt", "stå", "dekk" og "på plass". Tror hun fikk litt "sjokk" når jeg gav henne kommandoene, det er lenge siden sist. Første gang dekket hun når jeg sa sitt, men etter at jeg avbrøt øvelsen hørte hun godt etter neste gang og gjorde ingen feil.

Alt i alt har vi hatt en god dag i dag!

Noen som vet om Simen virkelig har slettet bloggen sin, eller om den bare er flyttet?

Ingen kommentarer: