Utstilling for dummies...

Så skal vi på utstilling Zelante og jeg. Som noen kanskje har fått med seg, så er ikke utstilling det mest spennende jeg kan tenke meg....
Min erfaring strekker seg til ei utstilling med Nikki (schæfer) der vi ble kastet ut fordi hun manglet ei tann. Da hjalp det lite at ho var "det vakreste" dommeren hadde sett (i følge han selv), eller at ho var frisk både fysisk og psykisk. Når en jeksel manglet - bare det rett ut. Så har jeg sett på ei utstilling, der Tony deltok. Det var også noen Portiser der.

For godt og vel en måned siden fant jeg ut at jeg kom aldri til å begynne å trene, viss ikke jeg meldte oss på. Altså meldte jeg oss på utstilling. Med tanke om å begynne treningen umiddelbart. Så plutselig en dag dukket det opp en mail med påmeldingsnummer - og jeg hadde enda ikke begynt å trene.... Da var det å skynde seg å lese om utstilling på NKK sine sider (det står mye bra der) - og etterhvert som jeg las, kom panikken og jeg kan litt langt baki hjernestammen huske at Hilde på hundeeierskolen sa at utstilling var en sport som en måtte trene mye til..... Jeg begynte så smått å forstå hvorfor. Så kom ei langhelg og motivasjonen til å trene mye var virkelig på plass. Helt til jeg kom hjem og åpnet postkassen - der lå det et brev som gjorde at ferien ble ødelagt - det samme ble mitt humør - (hvor er helsekøen når du har bruk for den?). Siden jeg ikke trener når jeg er sur, ble ikke Zelante trent den helga heller. Plutselig var vi i inneværende uke og utstillingen er på lørdag.... Gode råd begynner å bli verdt litt av hvert :-)

Vi har fått mange råd og vi har testet noen. Her er en liten oppsummering av råd og resultat.

Utstillingsband av type strup skal være skikkelig stramt:
Vel, vi har ikke testet skikkelig stramt, bare litt stramt. Resultatet var at når vi skulle løpe - så strekker Zelante hodet så langt frem ho kan og rygger. Skikkelig vakkert om jeg må si det selv (ironi). Ho ser ut som en nærsynt struts som rygger for noe som er skummelt. Lokking eller godbiter, ingenting hjalp...

Løp fort og vær skikkelig glad:
Noen som kan se for seg gallopptrav? Er litt usikker om det er fordi Zelante får helt sjokk fordi undertegnede humper og bumper seg avgårde bortover plenen (nei, jeg er ikke glad i jogging) og tenker at da får hun humpe og bumpe også, eller om det er i ren glede over at det endelig er fart i eieren.... Resultatet er i allefall gallopptrav - livlig, ja. Vakkert? Nei!

Så sjekket jeg med eksperter og fikk vite at det er tull at båndet skal holdes stramt. Tempoet skal være passe og dersom vi får gallopptrav, så kan vi bare stoppe og begynne på nytt:-) Da gikk alt så mye bedre :-) Nå har vi hele kvelden i morgen til å perfeksjonere oss på:-)!

I går ble hun badet og i dag har vi vært på Voss for Portisklipp. Barbro klippet henne slik hun skal være til utstillingen og i følge Barbro er Zelante; perfekt størrelse, perfekt kryss, litt lang rygg og et nydelig ansikt :-) Etter å ha sjekket opp i hva det er med det der krysset, med noen som kan det - så er jeg helt sikker på at Barbro har rett :-) Ryggen ordnet vi med klippen (håper ikke dommeren leser dette).
Dermed er Zelante helt klar for vår første utstilling.

Før Barbro

Etter Barbro


Barbro viste oss hvordan jeg skulle stille henne opp, og vi løp litt frem og tilbake og det gikk i rent trav. Så lenge jeg godpratet litt med Zelante og bandet ikke ble stramt. Tror min humping og bumping holder seg på samme nivå, men nå har Zelante sikkert blitt vant til det :-)

3 kommentarer:

Shira, Victor og Therese sa...

LOL!
Artig å lese om denne treninga! Blir nok både moro og suksess på utstillinga skal du sjå. Lykke til! :D

Anonym sa...

Hei!

Lykke til på utstillinga! Det går nok kjempebra! :) og Zelante såg skikkelig stilig ut med den nye klippen! :)

Helsing Lindy og Balder!

Ingrid sa...

Masse lykke til!