Skipshunden

I dag har jeg tenkt å skrive litt om hva som "kreves" av en skipshund.

Etter to lange sesonger vil jeg påstå at både Zelante og jeg er erfarne mht å ha hund ombord. Hva må en hund på båttur kunne/tolerere som ikke er normalt for "vanlige" familiehunder?

Jeg mener det er mye, noe av det får dere vite her.
Underlag en skipshund må gå på mange forskjellige typer underlag - fra aluminiumsrister med spisse kanter, glatte dekk som beveger seg - til helt vanlig asfalt. Min erfaring er at det hundene oftest ikke liker er hullete rister på flytebrygger. Vi møter ofte skipshunder som må bæres hele veien ombord (sist var det en Berner Sennen). Når det gjelder glatte dekk, så er det viktig at klørne er svært korte (det er også lurt mht ristene på flytebryggene) og at all pels under poten er klippet vekk. Dersom det ikke er nok (morgenrim på dekk, tynt islag....), så er potesokker med anitskli tingen. Det at hunden ikke sklir på dekk er utrolig viktig for å unngå skader.
En annen ting med underlaget på båten - det beveger seg, opp og ned, sideveis - eller på seilbåt - alt er på skeive..... Da er det viktig å ha en plass hunden kan legge seg slik at den har god støtte. Vi mennesker kan se dersom det kommer unormale store eller bråe bølger, det kan ikke hundene. Jeg har derfor lært Zelante "bølge", når jeg ser at det kommer ei unormal bølge, f.eks av en annen båt - sier jeg bølge og ho legger seg rett ned der hun er. Det har med sikkerheten å gjøre!
For at Zelante skulle venne seg til at ting beveger seg, disset jeg med henne når hun var liten :-) Og hun gikk på alt rare underlag jeg kunne finne på, hengebruer, vi gikk ombord i ferger, opp og ned på steiner, jeg la en planke over en stein slik at når Z gikk der, bevegde planken seg osv....
Bråk på en båt kommer det ofte bråe lyder, seil som slår, uling i master osv - jeg synes det er viktig at hunden ikke er redd støy. Jeg har gått tur ved siden av skytebaner mens skytterne trener og på flytebrygger i uvær - det hjelper :-)
Blafrende seil! En hund på seilbåt kan ikke være redd "spøkelser" - et seil som skal heises/reves både bråker og blafrer. Dette er perioder der menneskene er opptatt og det er viktig at hunden ikke blir skremt. Tips til trening - legg en pressening i hagen, heng plastikposer i trærne osv :-) Det er bare fantasien som stopper deg!
Andre ting hunden bør kunne er;
- gå fra den store båten ned i gummibåt (og motsatt)
- tåle å bli løftet opp og ned - hipses hit og dit :-)
- tåle at det går folk på dekk som ikke hører hjemme i båten vår
- tåle at det går andre hunder/folk tett inntill vår båt når vi ligger i havn
- kunne gå med redningsvest!!!

Hva må de som skal ha hunden med på båttur tenke på?
- Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet!!
- Det er utrolig lett å hunden faller på sjøen. For vår del har vi rekkenett - det har reddet Zelante flere ganger. I tillegg går ho med redningsvest når vi er underveis. Den har vi ikke hatt bruk for enda, men om hun skulle falle på sjøen, så er hun mye lettere å se og å få opp i båten når hun har vest på seg enn uten. I tillegg er det tryggheten i å vite at hun flyter. Vesten bør være tilpasset hunden og behagelig å ha på. Det er mange timer de skal gå med den på seg. (I allefall hos oss).
- Vi har også restriksjoner på når Zelante får lov til å bevege seg på dekk. Normalt når vi er underveis er området hun kan bevege seg på, cocpit og salongen.
- Blir hunden redd? Ta hensyn, hvorfor blir hunden redd? Hos oss går grensen ved sterk kuling og motvind. Da trives ikke Zelante ombord. Normalt prøver vi å unngå å legge ut dersom værmeldingene tilsvarer dette. Dersom vi har lagt ut og blir overrasket av været, så setter en av oss seg ned og lar Zelante ligge på fanget - mellom beina. Da ligger ho helt støtt og det virker som om hun er helt trygg. Står ho alene i cocpit, forsvinner halen mello beina - det liker jeg ikke. Derfor får hun plassen mellom beina!

Når vi kommer til havn er alltid det første som skjer (etter at vi har fortøyd) at Zelante får gå på land og lufte seg. Først etter lufteturen kan vi slappe av litt - før vi går en ordentlig tur. På båten er plassen begrenset, dermed blir det større krav til tur og trening når en ligger i land. De fleste båthavner har et utall av "leker" som en kan aktivisere hunden med. Bommer som skal sperre mot innkjøring er perfekte hopp. Barna sine vipper :-). Barn som kommer bort kan være med å leke gjemsel. Fine plasse for en hund å svømme osv...

Når hunden skal være alene ombord - så husk at det er en ny plass for hunden å være alene hjemme med mange nye og ukjente lyder og det må trenes på samme måte som hjemme. Vi har ofte lagt ved siden av båter der eier går fra hunden - som står og uler til eieren kommer tilbake. Det er ikke nødvendig! Jeg har syndet her, resultatet er at vi lar ikke Zelante være alene på båten fordi vi har ikke trent på det. Hver helg har jeg tenkt at vi skal trene på det, hver helg gjør jeg det ikke.... Hvorfor ikke? Tjajo - enkelt og greit fordi jeg synes hun er nok alene hjemme mens vi er på jobb. Jeg har ikke lyst til å la henne være alene hjemme når vi har fri også.... Også er detså koselig å ha henne med på uterestaurant :-)

Så sist men ikke minst. Det er eieren sitt ansvar å plukke opp etter hunden og å ha kontroll på hunden! Vi har bare blitt møtt positivt i havner når vi har hatt med hund, men jeg er redd for at dersom det blir for mange som ikke gidder å plukke opp, eller lar hunden løpe løs i havna -så blir det snart slutt på det positive der også.

Vi tilbringer mer en 60 døgn i året i båten vår. Den gleden hadde vi ikke hatt dersom ikke Zelante hadde trivdes ombord. Derfor vil jeg anbefale alle som har båt og hund - ta dere den jobben det er å gjøre hunden trygg ombord. Dere får mange ganger gleden tilbake!

Ingen kommentarer: