Oppdretterskolen - kurs 2

Så var det endelig tid for del to av oppdretterskolen. På samme måte som sist var det, dyktige forelsere, gode kurslokaliteter, kjekke medstudenter og sist men ikke minst - kjempespennende stoff!!

Denne gangen var temaet drektighet, fødsel og og valpen hos oppdretter. Kjempespennende! Det er utrolig lærerikt å høre erfarne oppdrettere fortelle om både gode og dårlige erfaringer de har gjort opp gjennom årene. Det er også kjempegreit å få gode tips til ting som de har erfart gjør hele prosessen enklere for både hundeeier, hundemamma og valp.

Det var veldig mange gode "fødselstips" å få og selv de mest erfarne kursdeltakerne innrømte at de lærte noe nytt. Vi fikk mange gode råd til førstehjelp både til mor og valper - om uhellet først skulle være ute.

Veldig nyttig var det også å få skikkelig informasjon om de nye anbefalte rutinene for vaksinering og ormekurer på valpene.

Den delen som gikk på sosialisering var stort sett kjent. Men, det er alltid deilig å få bekreftet at tanker som en har gjort seg er riktige og at det jeg har tenkt å gjøre med "mine" valper er lurt.

På kurset satt jeg faktisk og tenkte at når jeg engang skal kjøpe ny hund, så tror jeg at en av tingene jeg kommer til å spørre oppdretter om, er oppdretter sin utdanning. Har de oppdretterskolen? Hva kan de virkelig om sosialisering og hvor bevisst har oppdretter vært i de første viktige ukene i valpens liv? På kurset i dag så sa de det faktisk så sterkt som at den erfaringen valpen har lært de første 12 ukene av livet - glemmer den aldri! Når det gjelder positive opplevelser, så er det jo bare positivt. Men, det gjelder jo for negative opplevelser også - eller mangel på opplevelser....... Jeg vet at mange oppdrettere ikke starter sosialiseringen før etter fire uke - her ble vi anbefalt å starte ved tre ukers alder - det er viktig å starte tidlig, slik at valpen blir så godt sosialisert som mulig!

Ingen kommentarer: