Seilerhund

Som nevnt tidligere har vi seilbåt - og Zelante har fast mønstring som matros ombord. Når vi er ute og seiler har ho alltid på seg redningsvest - om det er sol har ho av og til solbriller i tillegg. Sola blir skarp på sjøen.

Zelante elsker å være med i båten, det er aldri tvil om at ho vil ombord når vi skal dit. Ligger båten slik til at ho klarer det, så hopper ho ombord selv. Viss ikke stiller ho seg opp klar til å bli løftet ombord.
Vi går alltid i land for at Zelante skal få gjøre sitt fornødne, ho er derfor ikke vant til å gjøre det ombord.
Sist helg seilte vi rundt i Nordhordaland (selve turen der, kan dere lese om her ). Det er ikke så ofte vi møter båter med andre hunder ombord, men på Fedje var det skikkelig sosialt også for hundene. Det låg tre seilbåter der, alle med hunder ombord.
Etter Fedje gikk vi til Eivindvik, den dagen vi skulle gå fra Eivindvik fikk Zelante sin vanlige morgentur. Før vi reiste skulle vi flytte båten til ei anna brygge for å fylle disel. Med en gang vi la fra kai, ble Zelante rett og slett helt hysterisk. Jeg har aldri sett henne slik før. Ho løp rundt på dekk og bjeffet og knurret og var tydelig helt i fra seg. Med en gang vi la til kai for å fylle  disel roet ho seg..... Siden ho aldri pleier å oppføre seg slik, tok jeg henne i land før vi fortsatte. Med en gang ho kom på land satte ho seg ned og "gjorde både det ene og det andre".... Jeg er imponert over hvor tydelig ho gav beskjed om at ho ikke var klar for seiltur enda :-). Etter at ho hadde gjort det ho skulle, hoppet ho rett ombord igjen og alt var greit.
Når vi seiler liker ho enten å sitte og holde utkikk, eller å ligge mellom beina mine når jeg står til rors. Det siste er helst om vi krenger. Da har ho funnet ut at mellom beina mine, ligger ho støtt og godt.

Ingen kommentarer: