Freestylekurs

Første helga i januar var helt og holdent Zelante si helg! Vi var seks hundeeiere som gikk sammen om å leie fjellangerhallen og instruktør Elin Søbstad fra Canis og hadde ei hel helg med freestylekurs. Det var fem portiser og en BC der, tror BCen følte seg litt overveldet :-)

Lørdagen startet med litt teori, vi gikk gjennom basisprinsippene for hvordan hunder lærer. Noe som var helt nytt for noen og repitisjon for andre og like nyttig for alle!
Etter teorien var du ut for å trene triks som vi etterhvert skulle sette sammen til et program.
På forhånd hadde jeg advart alle om at Zelante helt sikkert bare kom til å være intressert i å leke med de andre hundene, ikke å trene med meg. Derfor ba jeg alle om ikke å gi Z oppmerksomhet slik at det skulle være lettere for meg å få henne til å konsentrere seg om meg.
Gjett om jeg måtte bite de ordene i meg igjen. Fra Zelante kom inn i hallen var det full fokus på meg og ikke noe annet enn meg! Konsentrasjonen og kontakten var på topp, skulle ikke tro at det var over ett år siden sist vi var på kurs. Utrolig kjekt.
Vi trente på slalåm mellom beina, opp på to, rund både til venste og til høyre, flau og bamse. Når vi kom hjem om kvelden, parkerte Zelante i sofaen og der ble ho liggende resten av kvelden.
Når vi svingte inn til Fjellangerhallen Søndagen, visste Zelante hva som skulle skje og ho startet å ule av glede i bilen - akkurat på samme måte som når vi skal på båten. Vi hadde litt teori nå også, bla snakket vi om det å finne musikk som passet til hunden sin egen rytme. Vi trente litt to og to, der hundene fikk prøve seg på å hoppe over enten en ting, et bein eller en arm til eieren.
I tillegg satte vi sammen flere øvelser og på slutten av dagen hadde alle "oppvisning" til musikk. Jeg har litt delte følelser til at Zelante får veldig fin rytme og gange til Fairytale - ho har en kjempeelegan beinløft som passer akkurat med rytmen i musikken..... Jaja, så kan jeg ikke gå lei av den med det første.
Vi avtalte med Elin å prøve å få til et nytt kurs om ikke så altfor lenge. Men, neste kurs vil vi ha på kveldstid i uken slik at vi får tid til å trene litt innimellom.

1 kommentar:

Ruth sa...

Ikke rart hun "slang" seg i sofaen etter en så travel helg. Klem :-))