Ventetid

For ca ei uke siden begynte jeg å måle temperatur to ganger i døgnet. Etterhvert som tida nærmer seg, måler jeg oftere. Temperaturen har variert litt opp og ned, og 30.04.12 klokka 18:30 (dag 61) var den sunket til under 37 grader.


Zelante har vært veldig rolig de siste dagene. Pustet tungt og sukket hjertelig med jevne mellomrom. Aller helst vil ho ligge ved beina mine. Om ikke det er mulig, så ligger ho så nærme meg som mulig. Frem til natt til dag 62 har vi sovet på soverommet vårt.I kveld har jeg tenkt at vi skal flytte ned på valperommet. Matlysten har vært variabel, for at ho skal spise må ho få noe som er ekstra godt, jeg har ikke stresset så mye med spisingen men synes kanskje at ho kan ta til seg litt næring. Det samme gjelder når vi skal gå tur, da må jeg lokke henne med gode godbiter. Det ble ikke lange turen, men slik at ho fikk bevegd seg litt.

I dag på dag 61 har ho begynt å grave, aller helst vil ho grave under buskene i hagen der det er mest skittent. Det er hormonene som sørger for at ho får gravelysten. Det betyr at valpene begynner å bli klare til å komme ut. Klokka er nå nesten midnatt og første Mai nærmer seg med stormskritt. Temperaturen har holdt seg stabilt på 36,9 grader, rett før første valp kommer skal den stige til normaltemperatur 38,5Zelante og jeg har installert oss på valperommet. Zelante veksler mellom å ligge i valpekassa og å ligge på gulvet. Ho peser veldig, men er egentlig veldig rolig. Hver gang ho skal legge seg i valpekassa, må ho grave litt. Men, ellers er ho helt rolig.

Jeg veksler mellom å sitte på gulvet, i valpekassa og i stresslessen. Chatter litt med venner på Facebook (slike som ikke har vett til å gå og legge seg) og blogger litt. Tenker at egentlig burde jeg sove litt, men kjenner at det ikke kommer til å være så lett..... Heldigvis skal vi ha med Helene, nabo som stiller opp som reservejordmor :-) Ho har gått og lagt seg og slapper av til ho får telefon fra meg med beskjed om at det skjer noe...... Dermed har vi noen som er opplagte i det minste! Jeg visste at jeg skulle ha sovet middag i dag....

Zelante er veldig vàr på meg. Følger meg med blikket hele tiden.Om jeg tar en tur på toalettet, så følger ho etter. Tror nok at erfaringen som ambulansemedarbeider kommer godt med nå, jeg vet å forholde meg rolig. Selv om det er gullet mitt som ligger og har det vondt nå.

Temperaturen blir målt en gang i timen. De andre gangene jeg har målt, har Zelante løpt ut på kjøkkenet etterpå for å kassere godbit :-) Nå letter ho ikke engang på hodet når jeg har målt. Bare ligger og venter....

Nå har vi begge lagt oss, i samme seng. Så får vi se hvor lenge det blir å vente til det skjer noe mer.

Tenk nå er det ikke måneder, uker eller dager til valpene er her. Nå er det timer.....

1 kommentar:

injosa sa...

Så spennande gleder meg til å sjå gullungane.