Summer

Summer Da Pedra Da Anixa, - Summer bor til daglig i Lagos i Portugal der han "jobber" med vannarbeid. Summer er en av hundene til Rodrigo, Di og Goncalo Pinto. Mange husker kanskje vannarbeidskursene som var på forskjellige plasser i Norge i fjor sommer? De kursene var det Rodrigo og kona Di som holdt. Hunden de hadde med seg var Dylan - sønn av Summer.
Jeg møtte Dylan første gang for to år siden når jeg hentet han på Gardermoen for å ta han med til kurs i vannarbeid. Dylan var fantastisk og jeg var forelsket….

Rodrigo Pinto og resten av gjengen på Casa da Buba har i flere år jobbet hardt for å gjøre den Portugisiske Vannhunden mer kjent og å få vist frem hva hundene virkelig kan brukes til. Hundene de har i Portugal bruker de både til tradisjonelt vannarbeid og i sjøredningstjeneste. Goncalo som jobber som livredder, holder på å trene opp noen av hundene slik at han kan ha de med og bruke de på jobb. I tillegg reiser de rundt på skoler slik at elevene skal få møte hundene og kose seg med de.

Summer er en hund som er blitt sterkt anbefalt av venner som hadde vært i Lagos og møtt han. Jeg visste at Dylan er flott både med tanke på utseende og gemytt så det føltes ikke som en så veldig stor risiko å få sendt Summer til Norge. Jeg må innrømme at jeg var spent, men med en gang jeg fikk hilst på han forsvant all spenningen. Summer er utrolig flott og måten han møtte meg på etter ei lang reise bekreftet at han har like godt gemytt som både det jeg var blitt fortalt at han skulle ha og som jeg hadde sett selv på Dylan.
Summer har fått opplevd mye både på vei til Norge og mens han har vært her, flydd og sett snø for første gang, hilst på fremmede mennesker og barn, gått turer i byn, tatt Fløybanen, gått med refleksvest for første gang, tatt tog til Oslo  osv osv. Alt har han tatt med stoisk ro uten å reagere på noe. Ikke engang skytingen i skogen (pga militærøvelse) syntes han var noe skummelt. Jeg tror jeg trygt kan si at Summer må være den perfekte hanhunden. Utrolig grei, kosete og lydig. Inne er han like rolig som Zelante, han kommer gjerne opp i sofaen og setter seg på fanget for å få litt kos. Ute er det full fart når han løper og leker med Zelante. Han har tatt ekte vinterbad ute i Norge (mens det er for kaldt til at de lar hundene svømme i Portugal på denne årstiden....) Å ha han i hus med ei høyløpsk tispe har ikke vært noe stress i det hele tatt. De har sovet sammen, spist sammen og gått turer sammen - også har de parret seg når de har fått lov ;) Det har ikke vært noe mas fra noen av hundene, en skulle nesten tro at de er et gammelt ektepar som har levd sammen i mange tiår!
 Grunnen til at jeg valgte Summer som far til mine valper er følgende;

·         Godt gemytt – på forhånd bekreftet av personer som jeg vet stiller like høye krav som jeg selv.
·         Frisk
·         Jeg kjenner eierne og vet hva de ”står for”
·         Sist men ikke minst, flott – Summer er en nydelig hund og han er like fin på innsiden som på utsiden!

Jeg og mange med meg tror at dette må bli et perfekt kull!

Ingen kommentarer: