Ventetid

Nå går vi bare her og suller og venter, Zelante og jeg, jordmor og AM og sist men ikke minst alle de som venter på valper. Jeg tror kanskje at ventetiden er kortest for meg og Zelante. Vi har full kontroll, jeg ser hele tiden hvordan Zelante har det og jeg måler temperaturen for å ha kontroll med når fødselen nærmer seg start. Normaltemperaturen til hunder er ca 38,5 grader celsius. Før fødsel synker den som oftest til under 37 grader før den rett før første valp kommer stiger til normaltemperatur igjen. Årsaken til at temperaturen syner er at valpene utskiller et hormon som setter fødselen i gang.

Zelante trenger mye hvile for tida, og det får ho. Ho vil ikke gå ettermiddagstur lenger. Om morgenen og på ettermiddagene går ho bare til ho har funnet en god plass å gjøre fra seg på. Med en gang ho har gjort det ho må, så snur ho og går hjem. Ikke tale om at ho vil gå tur da. På kvelden vil ho gå litt lenger. Det er fortsatt ikke snakk om langtur - men et lite stykke kommer vi oss.
Favorittmaten er pannekake - ho gjør hva som helst for pannekaker. Ho elsker pannekaker til vanlig, men nå er ho rett og slett helt vill etter de. Vi har måttet ha mange pannekakemiddager de to siste ukene....
Ho synes nok at det er tungt nå, ho ligger gjerne og stønner når ho ligger på sofaen og koser seg. Alt er klart, vi går bare og venter..... Og koser med valpene via Zelante sin mage.

Ingen kommentarer: